وزیر ارتباطات: کندی اینترنت مشکلی جهانی و مقصر آن «شرایط موجود» است

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۶

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، «شرایط موجود» را مسئول کندی اینترنت در روزهای اخیر دانست و بدون ارائه شواهدی قابل استناد، گفت اختلال در اینترنت، مشکلی جهانی بوده است.

هاشمی دوشنبه ۱۶ مهر، با اشاره به این‌که وزارت ارتباطات می‌کوشد با تشکیل کارگروهی برای پایش کیفیت اینترنت، «نقاط گلوگاهی زیرساخت‌های شبکه» را مورد شناسایی قرار دهد، گفت: «شرایط موجود این روز‌ها باعث افزایش حجم محتوا‌های تولیدی شده که منجر به بروز اختلالات شبکه اینترنت در سراسر دنیا شده است.»

هاشمی توضیح بیشتری در خصوص آنچه «شرایط موجود» خواند، ارائه نکرد اما او احتمالا به تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه، به‌ویژه احتمال رویارویی نظامی مستقیم میان جمهوری اسلامی و اسرائیل، اشاره دارد.

اظهارات وزیر ارتباطات یک روز پس از آن مطرح می‌شود که نریمان غریب، پژوهش‌گر اینترنت، خبر داد به دستور شرکت ارتباطات زیرساخت، اینترنت در ایران با اختلال مواجه شده است.

غریب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در پی اجرای این دستور، شرکت‌های اینترنتی اختلالاتی را بر روی اینترنت همراه و مودم‌های سیم‌کارتی، از جمله اپراتورهایی مانند همراه اول، ایرانسل، رایتل و آپتل اعمال کرده‌اند.»

او افزود: «این اختلالات شامل کندی شدید سرعت اینترنت و قطع و وصل مکرر اتصال‌ها می‌شود.»

به گفته این پژوهش‌گر اینترنت، این تصمیم احتمالا «در سطح نهادی بالاتر» از شرکت ارتباطات زیرساخت اتخاذ شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه اظهارات خود بر «قانونمند» کردن فضای مجازی بر اساس دستورات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرد و گفت در این مسیر «برخورد با فیلترشکنان» ضروری است.

هاشمی افزود: «امروز فیلترشکن‌هایی که از مبادی غیرمجاز در کشور استفاده می‌شوند، باعث ایجاد آلودگی در زیرساخت‌های شبکه کشور شده است و اصولا بخشی از مشکلات ما در کیفیت شبکه نیز به واسطه فیلترشکن‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

پیش‌تر و در ۱۰ مهر، مسعود پزشکیان، رییس دولت جمهوری اسلامی، بر لزوم اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی خامنه‌ای در حوزه فضای مجازی تاکید کرد و دستور داد با فیلترشکن‌ها مقابله شود.

او در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری شعار برخورد با فروش فیلترشکن را داده بود، اما تاکید داشت این اقدام همزمان با رفع فیلترینگ صورت خواهد گرفت، به‌طوری که کاربران نیازی به استفاده از فیلترشکن نداشته باشند.

این در حالی است که پزشکیان در اولین نشست مطبوعاتی خود به‌عنوان رییس دولت جمهوری اسلامی در ۲۶ شهریور، از پاسخ به پرسشی در خصوص زمان رفع فیلترینگ طفره رفته و تنها گفته بود در شورای امنیت کشور درباره فضای مجازی بحث خواهد شد.

وزیر ارتباطات در ادامه سخنان خود در روز دوشنبه، با اشاره به آن‌چه «دغدغه‌مندی» خانواده‌ها در خصوص مواجهه فرزندانشان در فضای مجازی با محتواهایی مغایر با «مبانی دینی و فرهنگی ما» خواند، گفت: «باید با مدیریت قانونمند این مشکل را حل کنیم.»

هاشمی با اذعان به کیفیت نامطلوب شبکه اینترنت در ایران تاکید کرد: «قطعا به دنبال ارتقای آن هستیم.»

او پیش‌تر و در روز اول شهریور خبر داده بود دولت پزشکیان پروژه موسوم به «اینترنت ملی» را دنبال خواهد کرد.

هاشمی در برنامه‌ای که در زمان معرفی به‌عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات به مجلس ارائه کرده بود، گفته بود سیاست‌های وزارت‌خانه متبوعش در چارچوب اسنادی مانند بیانیه «گام دوم انقلاب» خامنه‌ای، بر توسعه برنامه‌های حکومتی از جمله تکمیل شبکه ملی اطلاعات استوار است.

فعالان حوزه آزادی اینترنت بارها درباره خطر جداسازی مفهوم اینترنت با شبکه داخلی که به اینترنت ملی معروف است، هشدار داده‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

تیتر اول با نیوشا صارمی
جهان‌نما
چشم‌انداز
اقتصاد و بازار

شنیداری

پادکست‌ها