یک نهاد حقوقی از نهادهای امنیتی آمریکا به خاطر عدم شفافیت درباره ترور ترامپ شکایت کرد

جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۳۰

سازمان دیده‌بان حقوقی ای‌اف‌ال از سرویس مخفی ایالات‌متحده و وزارت امنیت داخلی به اتهام مخفی‌سازی غیرقانونی اسناد مربوط به ترور نافرجام ترامپ در ۲۳ تیر شکایت کرد. این سازمان می‌گوید با وجود چند بار درخواست اسناد مربوط به این حمله از مقامات دولتی، تاکنون هیچ سندی دریافت نکرده است.

این گروه که دیدگاه‌های محافظه‌کارانه دارد پرونده‌ای در دادگاه علیه سرویس مخفی ایالات متحده و وزارت امنیت داخلی گشوده است تا آن‌ها درباره آن‌چه توانایی توماس متیو کروکس در «شلیک ساده‌ای که تنها چند سانتی‌متر با کشتن ترامپ فاصله داشت» توضیح دهد.

در شکایتی که این سازمان پنج‌شنبه ۲۹ شهریور ثبت کرده گفته شده سرویس مخفی و وزارت امنیت داخلی بر خلاف قانون از ارائه‌ی اسناد دولتی از تحقیقات مربوط به تلاش برای ترور دونالد ترامپ در ۲۳ تیر در پنسیلوانیا، خودداری کرده‌اند.

این سازمان در دادخواست خود نوشته که درخواست‌های متعدد برای دسترسی به اسناد عمومی غیرمحرمانه‌ی مرتبط با این حادثه ارائه کرده، اما تاکنون هیچ مدرکی از این نهادهای دولتی دریافت نکرده است.

موسسه ای‌اف‌ال در دادخواست خود از دادگاه خواسته این دو نهاد امنیتی را وادار کند اسناد مرتبط با کمبود نیروی سرویس مخفی، استانداردهای استخدام و تمامی ارتباطات بین وزیر امنیت داخلی و ، کریستی کانگالو و جاناتان دیویدسون دو مقام ارشد دیگر را به این موسسه ارائه دهند.

ای‌اف‌ال گفته سرویس مخفی در پاسخ به تماس‌های مکرر آن‌ها اعلام کرده درخواست‌های فوری برای اسناد عمومی را پردازش نخواهد کرد زیرا «هیچ تهدیدی برای جان یا ایمنی کسی وجود ندارد» و نیازی به فوریت در پردازش این درخواست نیست.

ان شیوه برخورد سرویس مخفی و وزارت امنیت ملی موجب واکنش چهره‌هایی از هر دو حزب شده است.

ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات از ایالت کنتیکت، اخیرا به خبرنگاران در کنگره گفته از پاسخ وزارت امنیت ملی به‌شدت ناراضی است و آن را نوعی مانع‌تراشی می‌داند.

ران جانسون، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت ویسکانسین، هم گفته مشخص نیست چرا سرویس مخفی اجازه نداده گزارش کالبدشکافی توماس کروکس منتشر شود.

ای‌اف‌ال با اشاره به این‌که در پی دومین تلاش برای ترور دونالد ترامپ در زمین گلفش در فلوریدا، او در حال حاضر با تهدیدهای جدی روبه‌رو است در دادخواست خود نوشته «درخواست‌های ما برای تامین نیروی کافی و آموزش صحیح رهبری سرویس مخفی و وزارت امنیت ملی به حفظ امنیت رییس‌جمهور ترامپ کمک می‌کند.»

این گروه همچنین تاکید کرده است: «مردم آمریکا و کنگره به شفافیت کامل نیاز دارند.»

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
جهان‌نما
خلاصه خبرها
برنامه با کامبیز حسینی

شنیداری

پادکست‌ها