بهزیستی ضرب و شتم کودکان کار در یک مرکز نگهداری را تایید کرد

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۹

به دنبال انتشار ویدیویی از ضرب و شتم کودکان در یک مرکز نگهداری از کودکان کار و بازتاب آن در شبکه‌های اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مرکز نگهداری «د ـ ش» در استان البرز با حکم دادستانی تعطیل شد و مدیر و نگهبان این مرکز هم به‌طور موقت بازداشت شدند.

ویدیو منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد فردی که گفته می‌شود یکی از مسئولان یک مرکز نگهداری کودکان کار است یک کودک را به شدت کتک می‌زند.

سازمان بهزیستی در اطلاعیه‌ای که روز ۲۹ شهریور منتشر کرد نوشت که پس از بررسی دوربین از سوی واحد حراست و صحبت با پرسنل مرکز نگهداری «د ـ ش»، مشخص شد که روز ۲۱ شهریور «یک کودک به نام معروف (تبعه مقیم ایران) به دلیل بازماندن در کوچک حیاط، با برداشتن چاقوی اره‌ای اقدام به فرار کرد.»

این اطلاعیه با اشاره به اینکه پس از بازگرداندن این کودک به مرکز، نیروهای واحد نگهبانی او را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند، اضافه کرد که بخشی از فیلم‌های مربوطه در دسترس نبوده است.

موضوع ضرب و شتم کودکان کار در ایران امری مسبوق به سابقه است.

در دی ماه ۱۴۰۲ ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد دو تن از ماموران پیمانکاری شهرداری کرج کودک کاری را در منطقه عظیمیه کرج با ضرب‌ و شتم سوار خودروی کرده و می‌برند.

در آبان ماه ۱۳۹۹ هم ویدیویی در در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد مردی که تصویربرداری می‌کند دو کودک کار (فال‌فروش) را وادار می‌کند در ازای دریافت پول جلو دوربین برقصند و اعضای بدن خود را نشان بدهند.

در ایران آمار رسمی دقیقی از کودکان کار وجود ندارد.

رضا شفاخواه، دبیر کمیته حقوق کودک کارگروه حقوق بشر اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا روز ۲۲ خرداد امسال در نشستی اعلام کرد که آخرین آمار رسمی از تعداد کودک کار جمعیتی «سه میلیون نفری» است.

با این‌حال، دو ماه پیش از آن و در اواخر فروردین، محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ایران، از وجود ۱۲۰ هزار کودک کار در کشور خبر داده بود.

روزنامه همشهری هم سال ۱۴۰۲ در گزارشی از وجود مدرسه‌ای در منطقه ۱۶ در جنوب تهران خبر داد که در آن کودکانی که مجبورند به کار در کنار تحصیل ادامه دهند، با چرخ‌های دستی کاری خود در مدرسه حاضر می‌شوند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر

شنیداری

پادکست‌ها