محبوبیت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، به ۲۸ درصد در ماه ژوئن کاهش یافت

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶

بر اساس نظرسنجی‌ها در کانادا، محبوبیت جاستین ترودو، پس از ۹ سال نخست‌وزیری، از ۶۳ درصد در زمان نخستین انتخابش به ۲۸ درصد در ماه ژوئن سال جاری کاهش یافته است. ترودو با کاهش شدید محبوبیت عمومی و شکست‌های انتخاباتی روبه‌رو است و فشارها بر او و حزب لیبرال افزایش یافته است.

به گزارش بی‌بی‌سی جهانی، ترودو، که روزگاری با پیامی از امید و تغییر، حمایت گسترده‌ای از مردم کانادا کسب کرده بود، اکنون با بحران بی‌سابقه‌ای در دوران سیاسی خود مواجه است.

در ویدیوی که میلیون‌ها بار در اینترنت منتشر شد، کارگری در شمال انتاریو از دست دادن با ترودو خودداری کرد و پس از بیان بخشی از مشکلات معیشتی خود به ترودو گفت: «من حتی برای یک لحظه هم حرفت را باور نمی‌کنم و فکر هم می‌کنم شما فقط برای یک سال دیگر اینجا هستید.»

این ویدئو به عنوان نمادی از نارضایتی عمومی از ترودو و دولت لیبرال توصیف شده است.

محبوبیت ترودو که در سال ۲۰۱۵ با ۶۳ درصد به اوج خود رسیده بود، اکنون به ۲۸ درصد کاهش یافته است.

این افت محبوبیت منجر به شکست‌های انتخاباتی نیز شده است.

حزب لیبرال در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر، یک کرسی فدرال مهم در تورنتو را که به مدت ۳۰ سال در اختیار داشت، به حزب محافظه‌کار واگذار کرد.

این شرایط دشوار باعث شد پیر پویلیور، رهبر حزب محافظه‌کار، دولت را به طرح رای عدم اعتماد در پارلمان تهدید کند.

اگر این طرح موفق شود، کانادایی‌ها ممکن است به زودی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید به پای صندوق‌های رای بروند.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که حزب محافظه‌کار پیشتاز است و ممکن است پایان دوره سیاسی ترودو نزدیک باشد.

در این میان، ترودو و حزب لیبرال با آزمون‌های جدیدی روبه‌رو هستند.

انتخابات میان‌دوره‌ای حیاتی که دوشنبه ۲۶ شهریور در مونترال برگزار می‌شود، می‌تواند آینده سیاسی لیبرال‌ها را تعیین کند.

در سال‌های اخیر، مشکلات اقتصادی و اجتماعی از جمله افزایش قیمت مسکن، گرانی مواد غذایی و بحران در سیستم بهداشت عمومی، موجب ناامیدی عمومی از دولت ترودو شده است. هرچند بسیاری از این مسائل به مسئولیت مستقیم دولت فدرال مربوط نمی‌شود، اما بخش عمده‌ای از نارضایتی‌ها متوجه شخص نخست‌وزیر است.

ترودو طی تابستان امسال در تلاش برای بازیابی محبوبیت خود، طرح‌هایی همچون ساخت چهار میلیون خانه جدید تا سال ۲۰۳۱ و محدودیت مهاجرت برای کاهش فشار بر منابع عمومی را مطرح کرد.

او سعی می‌کند با بیان اینکه حزب محافظه کار قصد دارد برنامه‌هایی که کانادایی‌ها به آنها وابسته هستند را کاهش دهد خود را به عنوان رقیبی در برابر حزب محافظه‌کار معرفی کند؛ اما به نظر می‌رسد این اقدامات نتوانسته حمایت عمومی را برای او و حزب لیبرال بازگرداند.

به گفته کارشناسان سیاسی، هرچند دولت ترودو به پایان خود نزدیک می‌شود، اما نتایج این بحران سیاسی برای آینده کانادا و نظام سیاسی آن بسیار مهم و تعیین‌کننده خواهد بود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

اقتصاد و بازار
۲۴ با فرداد فرحزاد
جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی

شنیداری

پادکست‌ها