آلمان برای مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی مرزهای زمینی خود را دست‌کم برای ۶ ماه کنترل می‌کند

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۹

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، ۱۹ شهریور، به نقل از یک منبع آگاه نوشت آلمان قصد دارد به‌صورت موقت در تمامی مرزهای زمینی خود، اقدامات کنترلی به‌ کار گیرد.

بر اساس این گزارش، نانسی فزر، وزیر کشور آلمان، قرار است کمیسیون اروپا را در جریان این طرح قرار دهد.

هدف از این طرح مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی و افزایش تدابیر امنیتی در برابر «افراط‌گرایی اسلامی» عنوان شده است.

در پی حمله مرگبار اخیر در شهر زولینگن، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و دولت ائتلافی او، به شدت تحت فشار احزاب راست‌گرای این کشور قرار گرفته‌اند تا سیاست‌های مهاجرتی خود را تغییر دهند.

روز دوم شهریور فردی با چاقو به حاضران در جشنواره‌ای در غرب آلمان حمله کرد. این رویداد زمانی به وقوع پیوست که چند گروه در حال اجرای موسیقی زنده به منظور گرامی‌داشت تاریخ ۶۵۰ ساله زولینگن بودند.

حمله مهاجم با سلاح سرد به این جشنواره سه کشته و هشت زخمی بر جای گذاشت.

داعش روز سوم شهریور با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و اعلام کرد یکی از اعضای این گروه برای «گرفتن انتقام مسلمانان در فلسطین و دیگر نقاط» دست به این اقدام زده است.

آلمان روز چهارم شهریور اعلام کرد فرد مظنون به دست داشتن در حمله شهر زولینگن، یک مرد ۲۶ ساله اهل سوریه است و تحقیقات در مورد ارتباط احتمالی او با داعش همچنان ادامه دارد.

یک نیروی پلیس فدرال آلمان در مرز این کشور و لهستان، ۲۰ مهر ۱۴۰۲

۲۶ شهریور، روز آغاز طرح کنترل مرزهای زمینی آلمان

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت تصمیم دولت آلمان برای کنترل مرزهای زمینی خود از روز ۲۶ شهریور اجرایی می‌شود و در مرحله اول، برای شش ماه ادامه خواهد یافت.

آلمان با کشورهای اتریش، دانمارک، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، فرانسه، سوئیس، جمهوری چک و لهستان، بیش از سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز زمینی دارد.

گرهارد کارنر، وزیر کشور اتریش روز ۱۹ شهریور هشدار داد اتریش آن دسته از مهاجران غیرقانونی را که از مرزهای آلمان بازگشت داده شوند، نخواهد پذیرفت.

کارنر گفت: «جای هیچ‌ انعطافی در این قضیه وجود ندارد. این قانون است. به رییس پلیس فدرال دستور داده‌ام تا از بازگشت [مهاجران غیرقانونی] جلوگیری کند.»

هم‌زمان با شدت گرفتن فشارها بر دولت آلمان برای بازبینی در سیاست‌های مهاجرتی خود، یواخیم اشتامپ، کمیسر ویژه فدرال در امور مهاجرت، روز ۱۵ شهریور از امکان انتقال مهاجران غیرقانونی به رواندا سخن گفت.

او ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهوری روسیه و بلاروس را به ترغیب مهاجران افغانستانی، سوری و عراقی به عزیمت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا متهم کرد و افزود این بخشی از «جنگ ترکیبی» مسکو و مینسک علیه اروپا است.

صدراعظم آلمان هم روز پنجم شهریور در واکنش به حمله مرگبار زولینگن وعده داده بود برلین سیاست‌های مهاجرتی سخت‌گیرانه‌تری در پیش خواهد گرفت و مهاجران غیرقانونی بیشتری را اخراج خواهد کرد.

شکست احزاب دولت ائتلافی و پیروزی حزب راست‌ افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در انتخابات پارلمانی دو ایالت زاکسن و تورینگن می‌تواند نشانه دیگری از تمایل دست‌کم بخشی از جامعه آلمان برای اصلاح سیاست‌های مهاجرتی باشد.

حزب ملی‌گرای «آلترناتیو برای آلمان» از مخالفان سرسخت حضور گسترده مهاجران در آلمان به شمار می‌رود.

انتخابات پارلمانی ایالت براندنبورگ قرار است دو هفته دیگر برگزار شود و اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر در زمینه مهاجرت، از جمله کنترل مرزهای زمینی، تلاشی از سوی احزاب دولت ائتلافی آلمان برای جلب نظر موافق رای‌دهندگان به شمار می‌رود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مکان‌های اتفاق
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها