کم‌کاری حکومت در ساماندهی مسافران شمال کشور و تامین امکانات

شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۷

طی یک هفته گذشته و همزمان با تعطیلات در ایران، ۲۱ میلیون گردشگر به مازندران و هفت میلیون نفر به گیلان سفر کرده‌اند. در این شرایط بسیاری از این مسافران به دلیل نبود زیرساخت‌های جاده‌ای و اقامتی با مشکلات بسیاری مواجه شده و تعطیلات را پشت صف‌های طولانی و پمپ‌های بی‌بنزین گذراندند.

یوسف نوری، استاندار مازندران، روز ۱۶ شهریور در حاشیه نشست بررسی چالش‌های غرب استان مازندران در رامسر اعلام کرد که ۲۱ میلیون گردشگر طی یک هفته اخیر به این استان سفر کردند.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان هم روز ۱۶ شهریور از ثبت هفت میلیون و ۴۶۱ هزار و ۷۷۵ نفر شب اقامت در مراکز اقامتی ثابت و موقت استان خبر داد.

ویدیوهای‌رسیده به ایران‌اینترنشنال از صف‌های طولانی پمپ‌‌های بنزین‌ و سرگردانی مسافران در استان‌های مازندران و گیلان حکایت دارد.

بنا بر گزارش‌ها، وضع بنزین در شهرهای شمالی کشور، بحرانی است و موجب سردرگمی و بروز مشکل برای مسافران و اهالی منطقه شده‌ است. همزمان برخی از پمپ بنزین‌ها هم به خاطر نبود بنزین تعطیل شده‌اند.

همزمان با رکوردشکنی آمار مسافران عزیمت کرده به استان‌های گیلان و مازندران، از شهروندان پرسیدیم درباره کم‌کاری حکومت در ساماندهی مسافران شمال کشور و تامین نکردن امکانات چه فکر می‌کنید؟

از نظر بسیاری از مخاطبان ایران‌اینترنشنال، این موضوع نشان‌دهنده کم‌کاری حکومت در ساماندهی مسافران شمال کشور و تامین نکردن امکانات برای شهروندان است.

یکی از شهروندان با ارسال پیامی صوتی به ایران‌اینترنشنال گفت: «جمهوری اسلامی با شادی مخالف است؛ برای اربعین امکانات را درست کرد ولی برای سفر شمال کاری نمی‌کند.»

محمد رهبر، عضو تحریریه ایران‌اینترنشنال در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث ورود تعداد چشمگیر مسافران در چنین بازه زمانی کوتاهی شده است، گفت: «تعطیلات در ایران پراکنش منظمی ندارد و جمهوری اسلامی هم تعطیلات برای مناسبت‌ها را برای تفریح مردم تعیین نکرده بلکه تعطیلات را برای بزرگداشت مناسبت‌ها تعیین می‌کنند.»

او با بیان اینکه حکومت از پیش روزهای بین‌التعطیل را مشخص نمی‌کند، گفت در این شرایط مردم کل هفته را تعطیل کردند و اولین مقصدشان هم شمال بود.

آسیه امینی، تحلیلگر مسائل اجتماعی نیز در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال گفت: «سفر در همه جای دنیا بخشی از تفریحات مردم است اما در شرایطی که مردم در ایران بسیاری از تفریحات دیگرشان با محدودیت‌ها و مشکلات عمده روبه‌رو می‌شود و امکان داشتن آزادی‌های اجتماعی و فضاهای عمومی را برای نشاط عمومی ندارند، فشارهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی زیادی بر آن‌ها وارد می‌شود. در کنار این مساله معیشت و رفاه اقتصادی هم آن‌ها را محدودتر از قبل می‌کند.»

امینی تاکید کرد که مردم در چنین شرایطی تنها تفریح‌شان این است که در یک زمان کوتاه بتوانند تغییر شرایط و تغییر آب و هوا بدهند و در این شرایط فقط شمال که دسترسی سریع به کوه و دریا در آن وجود دارد را انتخاب می‌کنند.

در سال‌های اخیر تورم سنگین و ادامه‌دار و کاهش شدید ارزش پول ملی باعث گسترش بیشتر فقر شده و وضع اقتصادی مردم ایران را به شدت تضعیف کرده است.

در این شرایط، سفرها در جامعه طی سال‌های اخیر همواره با روند کاهشی مواجه شده یا گردشگران برای سفر مقصدهای نزدیک را انتخاب می‌کنند.

در بسیاری موارد نیز مردم در سفرهای خود به خانه اقوام می‌روند یا کمپ و چادرزنی در اماکن عمومی و پارک‌ها را به جای اقامت در هتل‌ها انتخاب می‌کنند.

پیش از این در اردیبهشت امسال، مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی هزینه‌های تفریح و سرگرمی در سبد خانوارهای شهری بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ اعلام کرد این هزینه‌ها طی سال‌های گذشته به شدت کاهش یافته و از ۰/۷۱ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۰/۳۸ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

بر اساس این گزارش، ۷۰ درصد از مجموع ۲۶ میلیون و ۳۰۲ هزار خانوار ایرانی در سال ۱۴۰۰ به سفر نرفتند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
هت‌تریک با مزدک میرزایی
خبر
برای زن، برای زندگی، برای آزادی

شنیداری

پادکست‌ها