ویرانه‌های به‌جا مانده از حمله ارتش روسیه به شهر چاسیو یار، دونتسک اوکراین، ۱۲ شهریور

ادامه پیشروی ارتش روسیه در شرق اوکراین؛ ۵ نفر در گلوله‌باران دونتسک کشته شدند

شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۷

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۱۷ شهریور به نقل از مقام‌های اوکراینی نوشت پنج نفر در حملات روسیه به منطقه دونتسک در شرق اوکراین جان خود را از دست دادند.

وادیم فیلاشکین، فرماندار دونتسک اعلام کرد گلوله‌باران شهر کوستیانتینیفکا سه کشته و چهار زخمی بر جای گذاشت.

فیلاشکین اضافه کرد دو نفر هم در حمله روسیه به شهر تورتسک کشته شدند.

وزارت دفاع بریتانیا با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی، از پیشروی ارتش روسیه در دونتسک خبر داد. بنا بر اعلام این وزارت‌خانه، نیروهای روسی «دستاوردهای تاکتیکی فزاینده‌ای» در اطراف شهر ووهلدار کسب کرده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا ووهلدار را مانعی کلیدی در مسیر پیشروی نظامیان روسیه در دونتسک توصیف کرد و افزود این شهر از مدت‌ها قبل هدف ارتش روسیه بوده است.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه روز ۱۲ شهریور اعلام کرد ارتش این کشور «با سرعتی بی‌سابقه در حال پیشروی» در شرق اوکراین است و هر روز چندین کیلومتر مربع از این مناطق را تصرف می‌کند.

در تحولی دیگر، ایالات متحده به اوکراین برای حمله به عمق خاک روسیه با استفاده از تسلیحات غربی چراغ سبز نشان نداد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در واکنش به درخواست‌های مکرر کی‌یف گفت چنین اقدامی نمی‌تواند «تفاوت بزرگی» در معادلات میدان نبرد ایجاد کند.

پیش‌تر و در روز ۱۶ شهریور، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین در نشست «گروه تماس دفاع از اوکراین» در آلمان، از کشورهای غربی خواسته بود سیاست خود را مبنی بر منع کی‌یف از به‌کارگیری سلاح‌های دوربرد برای هدف قرار دادن مواضع روسیه در عمق خاک این کشور مورد بازبینی قرار دهند.

«گروه تماس دفاع از اوکراین» از اتحادیه اروپا، ۳۲ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ۲۵ کشور دیگر تشکیل شده و هدف از راه‌اندازی آن، حمایت نظامی از اوکراین از طریق ارسال ادوات و تجهیزات جنگی به این کشور است.

زلنسکی همچنین روز ۱۷ شهریور با سفر به ایتالیا با جورجیا ملونی، نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. ملونی در این دیدار به زلنسکی اطمینان خاطر داد رم در پشتیبانی از کی‌یف هیچ‌گاه دچار تردید نمی‌شود.

نخست‌وزیر ایتالیا گفت: «انتخاب ما برای حمایت از اوکراین، در درجه اول بر اساس منافع ملی بوده است و این انتخاب تغییر نخواهد کرد.»

ملونی افزود چین و هند می‌توانند در پایان دادن به مناقشه کنونی نقش مهمی ایفا کنند.

پوتین روز ۱۵ شهریور در سخنرانی خود در «مجمع اقتصادی شرق»، از آمادگی مسکو برای از سرگیری مذاکرات صلح با کی‌یف خبر داده بود.

پوتین گفته بود چین، هند و برزیل می‌توانند نقش میانجی را در این مذاکرات بر عهده بگیرند.

روسیه عملیات نظامی خود را علیه اوکراین روز پنجم اسفند ۱۴۰۰ کلید زد و از آن زمان تاکنون، درگیری‌های مرگبار میان دو کشور ادامه داشته است.

وزارت امور خارجه اوکراین روز ۱۷ شهریور در بیانیه‌ای، از برخی گزارش‌ها درباره ارسال محموله‌ای از موشک‌های بالستیک ساخت ایران به روسیه، عمیقا ابراز نگرانی کرد.

این وزارت‌خانه هشدار داد تقویت همکاری‌های نظامی میان تهران و مسکو، تهدیدی علیه اوکراین، اروپا و خاورمیانه است.

کی‌یف همچنان خواستار افزایش فشار جامعه جهانی بر جمهوری اسلامی و روسیه شد.

روزنامه وال استریت ژورنال روز ۱۶ شهریور به نقل از مقام‌های اروپایی و آمریکایی گزارش داد با وجود هشدارهای غرب، جمهوری اسلامی محموله‌ای از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را در اختیار روسیه قرار داده است.

احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، روز ۱۷ شهریور این گزاش را تایید کرد و گفت: «ما به حزب‌الله، حماس و حشد شعبی موشک می‌دهیم، چرا به روسیه ندهیم.»

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبر ورزشی
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها