احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تایید ارسال موشک به روسیه: بالاتر از سیاهی رنگی نیست

شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۷

کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد ارسال تجهیزات نظامی به روسیه را قویا تکذیب کرد، احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، خبر ارسال موشک‌های ساخت ایران به روسیه را مورد تایید قرار داد.

او روز شنبه ۱۷ شهریور در مصاحبه با وب‌سایت خبری دیده‌‌بان ایران، ضمن تایید کمک نظامی تهران به مسکو در جریان جنگ اوکراین گفت: «ما برای تامین نیاز خود، از جمله در واردات سویا و گندم باید تهاتر کنیم. یک بخش از تهاتر شامل ارسال موشک و بخش دیگر، ارسال پهپادهای نظامی به روسیه است.»

اردستانی در پاسخ به این پرسش که ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه می‌تواند به اعمال تحریم‌های بیشتر و حتی فعال شدن مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی منجر شود، افزود: «دیگر بالاتر از سیاهی رنگی نیست. ما به حزب‌الله، حماس و حشد شعبی موشک می‌دهیم، چرا به روسیه ندهیم.»

نماینده مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: «ما اسلحه می‌فروشیم، دلار می‌گیریم. ما از طریق شراکت با روسیه تحریم‌ها را دور می‌زنیم، ما از روسیه سویا و ذرت و غیره وارد می‌کنیم. اروپایی‌ها به اوکراین، اسلحه می‌فروشند. ناتو وارد اوکراین شده، چرا ما در جهت حمایت از متحد خود به روسیه موشک و پهپاد ندهیم؟»

سخنان این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در حالی‌ مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی در واکنش‌های رسمی، همواره ارسال موشک، پهپاد و ادوات نظامی به روسیه را تکذیب کرده است.

روز ۱۶ شهریور روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد با وجود هشدارهای غرب، جمهوری اسلامی محموله‌ای از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را در اختیار روسیه قرار داده است.

بر اساس این گزارش، اروپا و آمریکا در پاسخ به اقدام تهران، در حال کار بر روی بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هستند.

یک مقام ارشد اروپایی هشدار داد ارسال این محموله «پایان کار نیست» و حکومت ایران همچنان به صادرات تسلیحات به روسیه ادامه خواهد داد.

به گفته مقام‌های غربی، این محموله شامل بیش از ۲۰۰ موشک بالستیک کوتاه‌برد است. حکومت ایران انواع مختلفی از این سلاح‌ها را در اختیار دارد که بُرد آن‌ها تا حدود ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد.

ساعاتی پس از انتشار گزارش وال استریت ژورنال، هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در بیانیه‌ای ارسال هرگونه موشک بالستیک یا سلاح دیگر به روسیه را تکذیب کرد.

در این بیانیه‌ آمده است: «جمهوری اسلامی به هیچ‌یک از طرفین درگیری در اوکراین سلاح نداده است و از سایر کشورها خواسته تا این کار را متوقف کنند.»

به گزارش وال استریت ژورنال، کشورهای اروپایی در واکنش به ارسال تجهیزات نظامی جمهوری اسلامی به روسیه، احتمالا شرکت هواپیمایی ملی ایران، ایران‌ایر، را از پرواز به فرودگاه‌های اروپایی منع خواهند کرد.

این تحریم‌ها همچنین مجموعه‌ای از شرکت‌ها و افراد مرتبط با انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه را هدف قرار خواهند داد که در میان آنان، شرکت‌های حمل و نقل نیز دیده می‌شوند.

محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در شهریورماه ۱۴۰۲ بر تقویت روابط نظامی میان تهران و مسکو تاکید کرد.

روزنامه آلمانی مِرکور روز هشتم خرداد ۱۴۰۳ گزارش داد روسیه برای اولین بار در جریان جنگ اوکراین، از بمب‌های هدایت‌شونده مدرن ساخت ایران با نام قائم‌-۵ استفاده می‌کند.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشت مقام‌های اروپایی پیش‌تر هشدار داده بودند ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه خط قرمز آنان به شمار می‌رود و می‌تواند منجر به بازگشت برخی از تحریم‌هایی شود که جمهوری اسلامی در چارچوب برجام از آن‌ها معاف شده بود.

این روزنامه افزود با این حال، کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر محتاطانه‌تر عمل کرده‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها