ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین

زلنسکی: غرب با استفاه اوکراین از سلاح‌های دوربرد برای حمله به عمق خاک روسیه موافقت کند

جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۱۶

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین روز جمعه ۱۶ شهریور از کشورهای غربی خواست سیاست خود را مبنی بر منع کی‌یف از به‌کارگیری سلاح‌های دوربرد برای هدف قرار دادن مواضع روسیه در عمق خاک این کشور مورد بازبینی قرار دهند.

زلنسکی در جریان نشست «گروه تماس دفاع از اوکراین» در پایگاه هوایی رامشتاین در جنوب غربی آلمان خطاب به متحدان غربی کی‌یف گفت: «اکنون می‌شنویم که سیاست بلندمدت شما تغییری نکرده است ... این سیاست حتی در مورد قلمروی ما که از سوی روسیه اشغال شده است، از جمله کریمه، صدق می‌کند. ما فکر می‌کنیم که انجام چنین اقداماتی اشتباه است.»

او افزود کی‌یف باید از قابلیت‌های دوربرد برای هدف قراردادن مناطق اشغالی اوکراین و همچنین خاک روسیه برخوردار باشد تا مسکو را در نهایت وادار به پذیرش صلح کند.

پیش‌تر و در روز ششم شهریور، رییس‌جمهوری اوکراین گفته بود حمله اخیر این کشور به منطقه کورسک روسیه بخشی از یک طرح بزرگ‌تر برای خاتمه دادن به جنگ کنونی است.

حمله غیرمنتظره اوکراین به روسیه از روز ۱۶ مرداد آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

«گروه تماس دفاع از اوکراین» از اتحادیه اروپا، ۳۲ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ۲۵ کشور دیگر تشکیل شده است.

هدف از راه‌اندازی این گروه، حمایت نظامی از اوکراین از طریق ارسال ادوات و تجهیزات جنگی به این کشور است.

ویرانی‌های به‌جا مانده از درگیری‌ها در منطقه بلگورود روسیه، ۱۵ شهریور

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در نشست متحدان اوکراین در پایگاه رامشتاین گفت واشینگتن یک کمک امنیتی ۲۵۰ میلیون دلاری در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد.

پایگاه هوایی رامشتاین محل استقرار نیروهای ایالات متحده و ناتو در آلمان است و از آن برای فرماندهی عملیات این نیروها استفاده می‌شود.

بریتانیا نیز از ارسال ۶۵۰ سامانه موشکی چندمنظوره سبک به اوکراین خبر داد. تحویل این سامانه‌ها در سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

کانادا هم اعلام کرد یک بسته کمک نظامی جدید برای اوکراین در نظر گرفته است که در آن موتور موشک، کلاهک، مسلسل، تپانچه ۹ میلی‌متری و آمبولانس دیده می‌شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز ششم شهریور به احتمال موافقت کشورهای غربی با حمله اوکراین به عمق خاک روسیه با استفاده از موشک‌های ساخت این کشورها واکنش نشان داد و افزود غرب در حال بازی با آتش است.

لاوروف همچنین به ایالات متحده هشدار داد جنگ جهانی سوم تنها محدود به اروپا نخواهد شد.

اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا روز ۱۶ شهریور از ارائه کمکی ۴۰ میلیون یورویی برای تقویت زیرساخت‌های انرژی اوکراین پیش از آغاز فصل زمستان در این کشور خبر داد.

فون در لاین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «روسیه به‌طور بی‌وقفه زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هدف قرار می‌دهد. به‌زودی دما کاهش خواهد یافت، بنابراین ما کمک‌های بشردوستانه خود را به اوکراینی‌های نیازمند افزایش می‌دهیم.»

ماکسیم تیمچنکو، مدیرعامل دی‌تی‌ای‌کی، بزرگ‌ترین شرکت خصوصی تولیدکننده برق در اوکراین، در اسفند ۱۴۰۲ هشدار داده بود در صورتی که کمک‌های بین‌المللی به این کشور نرسد، کی‌یف جنگ انرژی را به مسکو واگذار خواهد کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز اول مرداد اعلام کرد از زمان آغاز مناقشه کنونی، ۷۰ درصد از ظرفیت تولید برق اوکراین از بین رفته است و فرا رسیدن فصل سرما می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر کند.

روسیه عملیات نظامی خود را علیه اوکراین روز پنجم اسفند ۱۴۰۰ کلید زد و از آن زمان تاکنون، درگیری‌های مرگبار میان دو کشور ادامه داشته است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی

شنیداری

پادکست‌ها