ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین در کنار لاشه یک شاهد ۱۳۱

جمهوری اسلامی: به روسیه موشک بالستیک و هیچ سلاح دیگری نداده‌ایم

شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۷

نشریه نیوزویک عصر جمعه ۱۶ شهریور و ساعاتی پس از انتشار گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه،‌ خبر داد که هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در بیانیه‌ای ارسال هرگونه موشک بالستیک یا سلاح دیگر به روسیه را تکذیب کرده است.

در همین حال، دولت آمریکا در اولین واکنش خود به خبر تحویل اولین محموله موشک‌های بالستیک از سوی جمهوری اسلامی به روسیه اعلام کرد که هرگونه انتقال این چنینی سلاح، نشان‌دهنده تشدید چشمگیر حمایت جمهوری اسلامی از روسیه است.

پیشتر در روز جمعه، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که با وجود هشدارهای غرب، جمهوری اسلامی محموله‌ای از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را در اختیار روسیه قرار داده است.

بر اساس این گزارش، اروپا و آمریکا در پاسخ به اقدام تهران، در حال کار بر روی بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هستند. کشورهای غربی پیشتر به جمهوری اسلامی هشدار داده بودند که ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه پیامدهایی جدی برای تهران خواهد داشت. گروه هفت تهدید کرده بود که در صورت چنین اقدامی، اعمال تحریم‌های جدید از جمله تحریم شرکت هواپیمایی ایران ایر را مد نظر قرار خواهد داد.

یک مقام آمریکایی روز جمعه ۱۶ شهریور در گفت‌وگو با وال‌استریت‌ژورنال، تایید کرد که این موشک‌ها سرانجام به روسیه تحویل داده شدند.

یک مقام ارشد اروپایی هم هشدار داد ارسال این محموله «پایان کار نیست» و حکومت ایران همچنان به صادرات تسلیحات به روسیه ادامه خواهد داد.

جمهوری اسلامی که از متحدان اصلی مسکو به شمار می‌رود، پیش‌تر نیز پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۱ و شاهد ۱۳۶ را به روسیه ارسال کرده بود تا در جریان عملیات نظامی در اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.

با این حال،‌ هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای این گزارش را رد کرد و گفت:« جمهوری اسلامی به هیچ‌یک از طرفین درگیری در اوکراین سلاح نداده است و از سایر کشورها خواسته تا این کار را متوقف کنند.»

به نوشته نیوزویک، در این بیانیه گفته شده است: «موضع جمهوری اسلامی در قبال درگیری اوکراین بدون تغییر باقی مانده است و تهران ارائه کمک‌های نظامی به طرف‌های درگیر در این درگیری را که منجر به افزایش تلفات انسانی، تخریب زیرساخت‌ها و فاصله گرفتن از مذاکرات آتش‌بس می‌شود، غیرانسانی می‌داند.»

هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در حالی از بنیان ارائه کمک نظامی به روسیه در جنگ با اوکراین را تکذیب می‌کند که اوکراین علاوه بر سرنگون کردن صدها پهپاد شاهد ساخت ایران، علیه یکی از فرماندهان سپاه پاسداران به‌دلیل دست داشتن در «جنایت جنگی» علیه مردم اوکراین اعلام جرم کرده است.

از سوی دیگر وال‌استریت‌ژورنال در گزارش خود تاکید کرده است که آمریکا از چند روز پیش متحدان خود را در جریان ارسال اولین محموله موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد جمهوری اسلامی به روسیه قرار داده است.

به گفته مقام‌های غربی، این محموله شامل بیش از ۲۰۰ موشک بالستیک کوتاه‌برد است.

حکومت ایران انواع مختلفی از این موشک‌ها را در اختیار دارد که بُرد برخی از آنها تا حدود ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد.

وال استریت ژورنال افزود روابط نظامی تهران و مسکو عمدتا تحت نظارت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد.

وال استریت ژورنال گزارش داد اروپا و آمریکا، در پاسخ به اقدام جمهوری اسلامی در ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، در حال همکاری برای اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران هستند.

این روزنامه افزود اقدامات مقدماتی برای بسته تحریمی جدید علیه حکومت ایران در تابستان به انجام رسیده است.

به گفته وال استریت ژورنال، کشورهای اروپایی احتمالا شرکت هواپیمایی ملی ایران، ایران‌ایر، را از پرواز به فرودگاه‌های اروپایی منع خواهند کرد و این موضوع می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر روابط تجاری باقی‌مانده میان تهران و اروپا بگذارد.

این تحریم‌ها همچنین مجموعه‌ای از شرکت‌ها و افراد مرتبط با انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه را هدف قرار خواهند داد که در میان آنان، شرکت‌های حمل و نقل نیز دیده می‌شوند.

محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در شهریور سال گذشته بر تقویت روابط نظامی میان تهران و مسکو تاکید کرد.

روزنامه آلمانی مِرکور روز هشتم خرداد گزارش داد روسیه برای اولین بار در جریان جنگ اوکراین، از بمب‌های هدایت‌شونده مدرن ساخت ایران با نام قائم‌-۵ استفاده می‌کند.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشت مقام‌های اروپایی پیش‌تر هشدار داده بودند ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه خط قرمز آنان به شمار می‌رود و می‌تواند منجر به بازگشت برخی از تحریم‌هایی شود که جمهوری اسلامی در چارچوب برجام از آن‌ها معاف شده بود.

این روزنامه افزود با این حال، کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر محتاطانه‌تر عمل کرده‌اند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی هفته گذشته گفت به جز تحریم‌های جدید علیه هواپیمایی ایران، سایر روابط اقتصادی یا بانکی با جمهوری اسلامی قطع نخواهد شد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی

شنیداری

پادکست‌ها