پلیس آلمان در حال جمع‌آوری شواهد پس از پس از پرتاب دو کوکتل مولوتف به کنیسه‌ای در برلین، آلمان، ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳

اشپیگل: تهران برای انجام اقدامات تروریستی در آلمان و فرانسه، تبهکاران را استخدام می‌کند

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۵

به نوشته مجله آلمانی اشپیگل، در سال جاری سرویس‌های امنیتی مجموعه‌ای از توطئه‌های تروریستی مورد حمایت جمهوری اسلامی که یهودیان و مشاغل مرتبط با اسرائیل در اروپا را هدف قرار می‌داد، خنثی کرده‌اند. پیشتر ایران‌اینترنشنال از اقدام مشابه جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر گزارش داده بود.

براساس این گزارش، تهران با اجیر کردن یک شبکه تبهکار برای زیرنظر گرفتن اهداف یهودی و اسرائیلی در آلمان، این حملات را برای سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی کرده بود.

به نوشته اشپیگل، در فاصله پایان ۲۰۲۳ تا اوایل سال جاری، جمهوری اسلامی رشته حملاتی را برای به آتش کشیدن شرکت‌های اسرائیلی در جنوب فرانسه تدارک دید.

ایران‌اینترنشنال، نیز روز دوشنبه پنجم شهریور از عملیات کتائب حزب‌الله عراق با حمایت سپاه قدس علیه مراکز یهودی در ازبکستان و قراقستان خبر داد.

در ماه مه سال جاری نیز ایران‌اینترنشنال گزارش داد که سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و سوئد نسبت به استفاده جمهوری اسلامی از شبکه‌های جنایتکار به‌عنوان نیروهای نیابتی تروریستی در اروپا برای انجام یک رشته حملات به سفارتخانه‌های اسرائیل در اروپا هشدار داده‌اند.

نشریه انگلیسی اسپکتیتور نیز در اردیبهشت ماه امسال در گزارشی نوشت که استخدام تبهکاران برای انجام اقدامات تروریستی به رویه‌ای عادی و همیشگی برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

حملات برنامه ریزی شده علیه اهداف یهودی و اسرائیلی در آلمان

به نوشته اشپیگل، یکی از مظنونان اصلی دست داشتن در حملات طراحی شده جمهوری اسلامی در آلمان که از او با نام عبدالکریم س. یاد می‌شود، یک تبعه ۳۴ ساله فرانسوی با سابقه جرایم خشونت‌آمیز است. گفته می‌شود که جمهوری اسلامی عبدالکریم را که به‌خاطر دست داشتن در تجارت مواد مخدر در مارسی شناخته می‌شود، برای شناسایی اهداف یهودی و مرتبط با اسرائیل در اروپا استخدام کرده است.

در فوریه ۲۰۲۴، عبدالکریم و همسرش به برلین سفر کردند، جایی که به گفته بازرسان آلمانی، او از تلفن همسرش برای یافتن دفتر یک وکیل یهودی که وکالت موکلان اسرائیلی را بر عهده دارد، استفاده کرد. بازرسان آدرس دفتر وکیل را در یک برنامه ناوبری که در طول سفر از آن استفاده می‌شد پیدا کردند.

این اولین حضور هسته تحت حمایت جمهوری اسلامی در آلمان بود.

دو ماه بعد، در آوریل ۲۰۲۴، عبدالکریم دو سفر جداگانه به مونیخ انجام داد، این بار بدون همسرش. به گزارش اشپیگل، سرویس‌های امنیتی آلمان او را در حالی که مشغول جمع‌آوری اطلاعات درباره کسب و کار یک خانواده یهودی در بخش شرقی مونیخ بود، از نزدیک زیر نظر داشتند. او از ساختمان اطراف این شرکت و تابلوهای زنگ در فیلمبرداری کرد.

بازرسان گمان می‌کنند که این خانواده که روابط نزدیکی با اسرائیل دارد، هدف مورد نظر یک حمله برنامه‌ریزی‌شده بوده است. عبدالکریم در یک پیام صوتی که برای گیرنده‌ای ناشناس ارسال شده، گفته است: «من شرکت را دیده‌ام، افرادی داخل آن بودند، اما آن شخص آنجا نبود». این پیام نشان می‌دهد که او در جستجوی فرد خاصی بوده است.

سرویس‌های اطلاعاتی آلمان تحرکات عبدالکریم را ردیابی کردند که منجر به صدور حکم دستگیری او در اواخر آوریل ۲۰۲۴ شد. عبدالکریم متعاقبا در فرانسه بازداشت شد و مقامات فرانسوی او را به جرایم مرتبط با تروریسم متهم کردند. گمان می‌رود ردگیری‌های او در آلمان بخشی از طرح گسترده‌تر تهران برای سازمان‌دهی حملات علیه افراد، شرکت‌ها و اماکن یهودی و اسرائیلی در اروپا بوده است.

به آتش کشیدن شرکت‌های متعلق به اسرائیل در فرانسه

به نوشته اشپیگل، در حالی که حملات در آلمان خنثی شد، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای اسرائیلی در جنوب فرانسه هدف یک سری حملات برنامه‌ریزی شده قرار گرفتند و به آتش کشیده شدند.

از دسامبر ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴، چهار کسب‌وکار از جمله یک انبار در نزدیکی مونپلیه به آتش کشیده شد. این مشاغل از یک شرکت تصفیه آب گرفته تا یک شرکت مهندسی نرم‌افزار را در برمی‌گرفت. اگرچه در ظاهر ارتباط کمی بین این شرکت‌ها وجود دارد با این حال، به نوشته اشپیگل، بازرسان دریافتند که همه شرکت‌ها متعلق به اسرائیلی‌ها هستند. این واقعیت، این حملات را به همان شبکه تبهکار مرتبط با عبدالکریم پیوند می‌زند.

آژانس اطلاعاتی فرانسه DGSI معتقد است که حملات آتش‌سوزی، بخشی از توطئه بزرگ‌تر جمهوری اسلامی برای حمله به منافع مرتبط با اسرائیل در اروپا بوده است.

بنا به گزارش‌ها، بازرسان آدرس این شرکت‌ها را در تلفن عبدالکریم پیدا کرده‌اند که نشان‌دهنده نقش او در انتقال اطلاعات به کسانی است که حملات را انجام داده‌اند. با این حال، عاملان فیزیکی حملات آتش‌سوزی هنوز شناسایی نشده‌اند.

استفاده تهران از شبکه‌های تبهکار

سازمان‌های اطلاعاتی غربی روند نوظهوری را دنبال می‌کنند که در آن رژیم حاکم بر ایران از شبکه‌های تبهکار و جنایتکار در اروپا برای انجام حملات ترویستی تحت حمایت دولت استفاده می کند.

به گزارش اشپیگل، تهران در سال‌های اخیر استراتژی خود را تغییر داده است و از استفاده از عوامل خود فاصله گرفته و در عوض برای اجرای حملات تروریستی به مجرمان و تبهکاران محلی روی آورده است. مقامات امنیتی می‌گویند که این رویکرد به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد تا با فاصله گرفتن از دخالت مستقیم، «انکارپذیری» مسوولیت خود را حفظ کند.

حملات خنثی شده در آلمان و آتش‌سوزی‌ها در فرانسه بخشی از این الگوی گسترده‌تر است.

عبدالکریم در سال ۲۰۲۳ پس از گذراندن دوران محکومیت به‌دلیل دست داشتن در یک قتل گروهی، از زندان آزاد شد. گفته می‌شود مدت کوتاهی پس از آزادی، او به استخدام تهران درآمد.

با وجود این دستگیری، بازرسان همچنان نگران هستند که گزارش‌های رسانه‌ای که توطئه جمهوری اسلامی در ماه آوریل را فاش کرد، ممکن است تلاش های آنها برای نابودی کامل هسته تروریستی تحت حمایت رژیم ایران را به خطر انداخته باشد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی

شنیداری

پادکست‌ها