نتانیاهو: تصمیم بریتانیا برای لغو مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل شرم‌آور است

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۳

تصمیم بریتانیا برای تعلیق مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل با واکنش‌های متعددی مواجه شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل این تصمیم را «شرم‌آور» خواند که منجر به تقویت حماس خواهد شد. بریتانیا گفت این تعلیق بر توان دفاعی اسرائیل تاثیری نمی‌گذارد.

هم‌زمان تمیر یادای، فرمانده نیروی زمینی ارتش اسرائیل به دلیل «مسائل شخصی» از سمت خود کناره‌گیری کرد. یادای در سه سال گذشته، فرمانده نیروهای زمینی ارتش بود.

نتانیاهو روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور در ایکس نوشت: «چند روز پس از کشته شدن شش گروگان اسرائیلی به دست حماس، دولت بریتانیا ۳۰ مجوز صدور اسلحه به اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد. این تصمیم شرم‌آور، اراده اسرائیل را برای شکست دادن "سازمانِ تروریستیِ نسل‌کش" که در هفتم اکتبر هزار و ۲۰۰ نفر از جمله ۱۴ شهروند بریتانیایی را به طور وحشیانه کشت، تغییر نخواهد داد.»

دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز دوشنبه ۱۲ شهریور اعلام کرد به دلیل «خطر نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه»، ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز صادرات سلاح به اسرائیل را به حالت تعلیق در می‌آورد.

او در پارلمان بریتانیا گفت که این ممنوعیت به معنای تحریم تسلیحاتی کامل اسرائیل نیست و تنها شامل سلاح‌هایی می‌شود که ممکن است در درگیری جاری بین اسرائیل و حماس در نوار غزه استفاده شوند.

نتانیاهو در واکنش به این تصمیم یادآوری کرد حماس همچنان بیش از ۱۰۰ گروگان را در اختیار دارد که پنج نفرشان شهروندان بریتانیایی هستند.

او گفت: «اسرائیل یک دموکراسی است که از خود در برابر بربریت دفاع می‌کند.»

قطعات مربوط به هواپیماهای نظامی از جمله جت‌های جنگنده، هلی‌کوپترها و پهپادها در فهرست سلاح‌هایی هستند که مجوز صادراتشان از بریتانیا تعلیق شده است.

صدور قطعات مربوط به هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ از این ممنوعیت معاف خواهند بود.

نتانیاهو تاکید کرد «بریتانیا با این تصمیم نادرست»، به‌جای ایستادن کنار اسرائیل، حماس را تقویت خواهد کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل، جنگ علیه حماس در غزه را «عادلانه» توصیف کرد و گفت اقدامات بی‌سابقه‌ای برای حفظ ایمنی غیرنظامیان انجام می‌شود و رفتارهای دولتش کاملا با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد.

اشاره او به سخنان روز گذشته لمی بود که گفت: «بر اساس ارزیابی‌هایی که در اختیار من قرار گرفته‌اند، نمی‌توان جز این نتیجه‌ گرفت که ریسکی آشکارا وجود دارد که از برخی تسلیحات صادراتی بریتانیا به اسرائیل، برای نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه استفاده شود.»

لمی همچنین بر «نیاز اسرائیل به دفاع از خود در برابر تهدیدات امنیتی» تاکید اما نگرانی عمیق خود را از گزارش‌های مربوط به تلفات غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی در غزه اعلام کرد.

رهبران اسرائیل و حماس از سوی دادستان دیوان کیفری بین‌المللی به ارتکاب «جنایات جنگی» و «جنایت علیه بشریت» متهم شده‌اند.

با این حال وزیر امور خارجه بریتانیا گفت تصمیم جدید کشورش قضاوتی درباره این نیست که آیا اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض کرده یا خیر؛ بلکه یک ارزیابی درباره آینده است.

نتانیاهو در واکنش به سخنان لمی، در ایکس نوشت: «همان‌طور که امروز از مقاومت قهرمانانه بریتانیا در برابر نازی‌ها به عنوان اقدامی حیاتی در دفاع از تمدن مشترکمان یاد می‌شود، تاریخ نیز از مقاومت اسرائیل در برابر حماس و "محور ترور ایران" به همین شکل یاد خواهد کرد. با یا بدون سلاح‌های بریتانیایی، اسرائیل این جنگ را پیروز خواهد شد و آینده مشترکمان را تضمین خواهد کرد.»

یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، این تصمیم را ناامیدکننده توصیف کرد و گفت: «این اقدام پیامی بسیار مشکل‌ساز برای حماس و حامیان آن در جمهوری اسلامی ارسال می‌کند.»

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز ضمن ابراز ناراحتی از این تصمیم دولت بریتانیا، گفت: «این تحریم‌ها در زمانی اعمال شده‌اند که ما در هفت جبهه در حال جنگ هستیم؛ جنگی که "از سوی یک سازمان تروریستی وحشی" آغاز شد.»

با این‌ حال، جان هیلی، وزیر دفاع بریتانیا گفت تعلیق این تعداد مجوز صادرات تسلیحات، تاثیری بر توان دفاعی اسرائیل نخواهد گذاشت.

صادرات بریتانیا کمتر از یک درصد از کل تسلیحات دریافتی اسرائیل را تشکیل می‌دهد.

بر خلاف ایالات متحده، دولت بریتانیا به طور مستقیم سلاح به اسرائیل نمی‌دهد بلکه مجوزهایی به منظور فروش سلاح برای شرکت‌ها صادر می‌کند.

آمریکا به تازگی فروش هواپیماهای جنگنده و سایر تجهیزات نظامی به اسرائیل را به ارزش ۲۰ میلیارد دلار تصویب کرد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها