فدراسیون فوتبال در برابر صداوسیما؛ باشگاه‌ها VAR می‌خواهند، خودشان دوربین بخرند

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۳

شب گذشته سرپرست کمیته داوران خبر داد کارگروه استانداردسازی ورزشگاه‌ها، به باشگاه‌ها گفته «اگر می‌خواهند بازی‌ها با VAR برگزار شود، ۳ دوربین HD به ورزشگاه میزبان اضافه کنند.» این تصمیم برای حل چالش درگیری فدراسیون فوتبال با صداوسیما برای تکمیل سیستم کمک‌داور ویدیویی گرفته شده است.

برخی رسانه‌های ایران پیش از این خبرداده بودند چالش اصلی VAR در فوتبال ایران به دلیل توافق نکردن فدراسیون فوتبال و صدا و سیما درباره دوربین‌های مستقر در ورزشگاه و اوپراتور آنهاست.

به نوشته فرهیختگان در نامه‌ای که معاونت توسعه و فناوری سازمان صداوسیما خطاب به رئیس شرکت توسعه و تجهیز نوشته شده، صدا و سیما خواسته همه سیستم VAR با تایید این سازمان استفاده و توسط عوامل صدا و سیما استفاده شود: «از آنجا که این سامانه مستقیما با چرخه تولید سیگنال مسابقات فوتبال مرتبط است و مسئولیت حاکمیتی امنیت و پایداری این سیگنال برعهده رسانه ملی است فدراسیون فوتبال توافق کرده که تمامی موارد فنی سامانه‌های VAR اعم از تجهیزاتی و نیروی انسانی با نظارت و تایید این معاونت خواهد بود.»

همچنین در بخش‌های دیگری از این نامه خواسته شده تمام تکنسین‌های فنی سیستم VAR از پرسنل فنی صدا و سیما در تهران و استان‌ها انتخاب شوند و «هیچ شخص دیگری مجاز به دسترسی فنی به این تجهیزات نخواهد بود.»

این درحالی است که سیستم کمک‌داور ویدیویی، جدا از سیستم تصویربرداری مسابقات فوتبال و باید در اختیار فدراسیون‌ فوتبال باشد. فدراسیون فوتبال موظف است پس از هر دیدار، گزارش VAR را به فیفا اعلام کند.

اما سیستم ناقص VAR در ایران در بازی پرسپولیس-فولاد در هنگام خطای خطرناک مسعود ریگی، تصویری متفاوت از آنچه ویدیویی مشاهده می‌کردتد، به داور وسط نشان داد و باعث تصمیم اشتباه او شد.

علاوه بر اینکه در بازی استقلال-ملوان دو پنالتی اشتباه برای آبی‌پوشان اعلام کرد.

در هفته‌های گذشته و پس از رسوایی در سیستم کمک‌داور ویدیویی مشخص شد VAR در ایران چیزی بیش از ویدیوچک نیست.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها