پوتین: پیشروی سریع نیروهای روسیه در دونباس بی‌سابقه است

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۲

ولادیمیر پوتین، رييس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه ۱۲ شهریور، پیشروی سریع نیروهای این کشور در دونباس را بی‌سابقه خواند. هم‌زمان ارتش اوکراین اعلام کرد ۲۰ موشک کروز و بالستیک روسیه را سرنگون کرده است.

در رابطه با جنگ اوکراین، ارتش لهستان از فعال شدن هواپیماهای این کشور برای تضمین امنیت حریم هوایی در جنوب لهستان خبر داد.

به گفته پوتین، نیروهای روسیه در شرق اوکراین «با سرعتی بی‌سابقه در حال پیشروی» هستند و هر روز چندین کیلومتر مربع از مناطق تحت کنترل اوکراین را تصرف می‌کنند.

روسیه در حال حاضر ۱۸ درصد از خاک اوکراین را در کنترل خود دارد.

پوتین در گفت‌وگو با دانش‌آموزان مدرسه متوسطه شماره ۲۰ در کیزیل، در چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتری شرق مسکو گفت: «ما برای مدت زیادی در حمله به منطقه دونباس چنین سرعتی نداشتیم.»

او تاکید کرد که اکنون نیروهای مسلح روسیه به جای پیشروی ۲۰۰ یا ۳۰۰ متر، در حال تصرف بخش‌های وسیعی از سرزمین‌های اوکراین هستند.

با وجود حمله بزرگ اوکراین به منطقه کورسک روسیه که از ۱۶ مرداد آغاز شد، ارتش روسیه در هفته‌های اخیر به سرعت از میان شهرک‌های شرق اوکراین به سمت شهر استراتژیک پوکروفسک پیشروی کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین،‌ روز سه‌شنبه ششم شهریور گفت حمله اخیر این کشور به روسیه بخشی از یک طرح بزرگ‌تر برای پایان دادن به مناقشه اوکراین است و این کشور قصد ندارد مناطقی از قلمرو روسیه را که به تصرف درآورده، به خاک خود ضمیمه کند.

وبلاگ‌نویسان نظامی طرفدار روسیه امروز گزارش دادند نیروهای روسیه اکنون در سلیدوو و اوکراینْسک، شهرهای شرقی اوکراین در حال نبرد‌ هستند.

این مناطق در جنوب شهر پوکروفسک قرار دارند و قبل از آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲، جمعیت زیادی داشتند.

یوری پودولیاکا، وبلاگ‌نویس نظامی اوکراینی‌الاصل و طرفدار روسیه، خبر داد که درگیری‌های شدیدی در سلیدوو، حدود ۲۰ کیلومتری جنوب پوکروفسک و در اوکراینْسک، حدود ۱۴ کیلومتری جنوب سلیدوو در جریان است و هر دو طرف در حال اعزام نیرو به این نبردها هستند.

نیروهای روسیه تلاش می‌کنند با پیشروی به سمت جنوب و شهر کوراخیوکا، خطوط دفاعی اوکراین را شکسته و کنترل خود را بر جاده پوکروفسک-دونتسک افزایش دهند و بخشی از این منطقه را محاصره کنند.

در همین حال خبرگزاری ریا نوستی به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد نیروهای این کشور کنترل روستای اسکچنه در منطقه شرقی دونتسک را به دست گرفته‌اند که نشان از ادامه پیشروی نیروهای روسیه در این منطقه دارد.

صدای انفجار در کی‌یف

به گزارش خبرگزاری رویترز بامداد روز دوشنبه، شاهدان عینی از شنیده شدن صدای چند انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین خبر دادند.

ارتش اوکراین اعلام کرد یگان‌های پدافند هوایی این کشور حدود ۲۰ موشک کروز و بالستیک را که روسیه به سمت کی‌یف پرتاب کرده بود، سرنگون کردند.

مقام‌های اوکراینی روز یک‌شنبه اعلام کردند حملات هوایی روسیه به شهر خارکیف در شمال شرق اوکراین دست‌کم ۴۱ زخمی بر جای گذاشت.

در پی این حملات، زلنسکی، مسکو را به هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی متهم کرد.

اولگ سینگوبوف، فرماندار منطقه خارکیف، گفت در میان مجروحان این حملات، پنج کودک دیده می‌شوند.

او با اشاره به هدف قرار گرفتن یک مجموعه ورزشی و یک سوپرمارکت در حملات هوایی روسیه اضافه کرد که مسکو «تنها» زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد.

هم‌زمان ارتش لهستان اعلام کرد پس از حمله هوایی روسیه به اوکراین، هواپیماهای این کشور و متحدانش برای تضمین امنیت حریم هوایی در جنوب شرقی این کشور فعال شده‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر ورزشی
خبرها
اقتصاد و بازار
مستند ژینا

شنیداری

پادکست‌ها