دولت کانادا تعداد کارگران خارجی موقت را در این کشور کاهش می‌دهد

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۱

دولت کانادا اعلام کرد قصد دارد تعداد کارگران خارجی موقت مجاز در کانادا را به میزان ده‌ها هزار نفر کاهش دهد. منتقدان پیش‌تر سیاست‌های مهاجرتی دولت کانادا در سال‌های گذشته را «بسیار باز» توصیف کرده و خواستار اصلاح آن شده بودند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در این رابطه گفت: «ما استفاده از برنامه جذب کارگران موقت خارجی کم‌دستمزد را کاهش خواهیم داد.»

او افزود: «ما همچنین به دنبال تغییراتی در مولفه مشاغل با دستمزد بالا هستیم.»

برنامه مورد اشاره ترودو به افراد غیرکانادایی اجازه می‌دهد تا به‎‌صورت کوتاه‌مدت به این کشور بیایند و برای دوره‌های مختلف از چند ماه تا چند سال کار کنند.

استفاده از چنین برنامه‌ای که با هدف رفع کمبود نیروی کار ایجاد شده بود، رشد چشمگیری داشته، اما به دلیل سوءاستفاده‌هایی که از آن شده، مورد انتقاد قرار گرفته است.

این سوءاستفاده‌ها به‌ویژه شامل تبانی کارگران و کارفرمایان بوده است.

قوانین جدید شامل بازگرداندن ممنوعیت صدور مجوز کار موقت برای کارگران خارجی برای مشاغل کم‌درآمد در شهرها است؛ البته شهرهایی که دارای نرخ بیکاری ۶ درصد یا بیشتر باشند.

کارگران در کارخانه‌ای در استان کبک کانادا، ۲۱ اردیبهشت

رندی بواسونو، وزیر کار کانادا در این زمینه گفت: «در حال حاضر، ما می‌دانیم که کانادایی‌های واجد شرایط بیشتری می‌توانند موقعیت‌های خالی را پر کنند.»

او افزود: «تغییراتی که ما امروز ایجاد می‌کنیم، کارگران کانادایی را در اولویت قرار می‌دهد.»

به گفته مقام‌های کانادایی، بازار کار در این کشور نسبت به سال‌های گذشته راکدتر شده است.

این در حالی است که کانادا در همین مدت بالاترین میزان رشد جمعیت را در بیش از نیم قرن اخیر در پی سیاست‌های مهاجرتی خود تجربه کرده است.

کانادا اکنون بیش از ۴۱ میلیون نفر جمعیت دارد، اما نرخ بیکاری در آن در سال گذشته به ۶.۴ درصد رسید.

افزایش جمعیت همچنین بحران مسکن و خدمات را وخیم‌تر کرده است.

نزدیک به ۱۰ سال پیش، ترودو در فرودگاه تورنتو با دادن ژاکت‌های زمستانی به پناهندگان سوری به آنان گفت: «شما در خانه خود هستید.»

اکنون در شرایطی که ترودو از سیاست‌های باز مهاجرتی خود عقب‌نشینی کرده، شرکت‌های تجاری نسبت به کاهش تعداد کارگران خارجی ابراز نگرانی کرده‌اند و مدیران این شرکت‌ها بیم دارند این اقدامات باعث کاهش عرضه نیروی کار ارزان شود.

سیمرانزیت سینگ، یکی از مدیران اتاق بازرگانی انتاریو گفت برای اطمینان از اینکه «تغییرات به‌طور سهوی به اقتصاد یا خدمات حیاتی ما آسیب نمی‌زند، مشاوره بیشتری لازم است».

تغییر سیاست دولت ترودو در شرایطی صورت می‌گیرد که حزب محافظه‌کار هزینه‌های سرسام‌آور زندگی و اقتصاد کُند کانادا را به محور اصلی کارزار انتخاباتی خود تبدیل کرده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

اقتصاد و بازار
خبر
جهان‌نما
هت‌تریک با مزدک میرزایی

شنیداری

پادکست‌ها