نظرسنجی‌ها از پیشتازی حزب راست افراطی در انتخابات ایالت تورینگن آلمان حکایت دارند

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۱

شبکه زد دی اف آلمان روز یک‌شنبه ۱۱ خرداد خبر داد حزب محافظه‌کار در انتخابات ایالت زاکسن با اختلاف کمی از حزب راست افراطی پیشی گرفته است. حزب راست افراطی هم در ایالت تورینگن بیشترین رای را کسب کرده است.

بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در ایالت تورینگن بین ۳۰.۵ تا ۳۳.۵ درصد آرا و در ایالت زاکسن ۳۰ تا ۳۱.۵ درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد.

در صورت نهایی شدن نتایج، این برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود که حزب راست افراطی آلمان در پارلمان یک ایالت این کشور بیشترین کرسی را به دست می‌آورد.

پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد حزب راست افراطی بتواند در انتخابات هر دو ایالت زاکسن و تورینگن به پیروزی دست یابد و موقعیت سیاسی اولاف شولتس، صدراعظم آلمان را بیش از پیش تضعیف کند.

مراکز رای‌گیری در ساعت هشت صبح یک‌شنبه به وقت محلی در این دو ایالت گشوده شد.

حدود ۳.۳ میلیون رای‌دهنده در زاکسن و ۱.۷ میلیون رای‌دهنده در تورینگن به صندوق‌های رای فراخوانده شدند.

این انتخابات چند روز پس از یک حمله با چاقو در شهر زولینگن آلمان برگزار می‌شود که در جریان آن سه نفر کشته شدند.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت حمله با چاقو در شهر زولینگن را بر عهده گرفت، اما انجام این حمله از سوی یک مرد سوری موجب شد که بحث داغی درباره مسئله مهاجرت به راه افتد.

تعدادی از سیاستمداران آلمانی بر لزوم افزایش تدابیر امنیتی، در نظر گرفتن محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر در خصوص استفاده از سلاح، اعمال مجازات‌های بیشتر علیه جنایات خشونت‌آمیز و اصلاح سیاست‌های مهاجرتی تاکید کرده‌اند.

فردریش مرتس، عضو برجسته حزب راست میانه «اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان»، در واکنش به حمله زولینگن، خواستار توقف ورود پناهندگان از سوریه و افغانستان به این کشور شد.

او در نامه‌ای سرگشاده که در وبسایتش منتشر شد، نوشت: «دیگر کافی است.»

نقش مهاجران در چند حمله در آلمان واکنش‌های بسیاری را در این کشور برانگیخته است و بسیاری خواستار وضع قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای جلوگیری از ورود مهاجران به این کشور شده‌اند.

در خردادماه نیز فردی با چاقو به تجمع راست‌گرایان منتقد اسلام در شهر مانهایم آلمان حمله کرد و یک نیروی پلیس را کُشت. چند تن دیگر نیز در این حمله زخمی شدند.

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در هر دو ایالت در حال پیشرفت است.

در تورینگن، که محل استقرار رادیکال‌ترین جناح این حزب است، انتظار می‌رود که این حزب جلوتر از محافظه‌کاران دموکرات-مسیحی قرار گیرند.

با این حال، بعید است که این حزب بتواند یک دولت را رهبری کند و احتمال می‌رود سایر احزاب از هرگونه ائتلاف با آن خودداری ‌کنند.

پیروزی راست افراطی در انتخابات کنونی باعث تضعیف دولت ائتلافی شولتس، آن هم یک سال مانده به انتخابات پارلمانی آلمان خواهد شد.

بر اساس نظرسنجی‌ها، آرای حزب سوسیال دموکرات که شولتس در آن عضویت دارد، در هر دو ایالت حدود ۶ درصد سقوط کرده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی

شنیداری

پادکست‌ها