تهدید روسیه به تغییر دکترین هسته‌ای به دلیل اقدام‌های غرب در اوکراین

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۱

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه تهدید کرد که این کشور در واکنش به اقدامات غرب در مورد جنگ اوکراین، تغییراتی در دکترین هسته‌ای خود ایجاد خواهد کرد.

خبرگزاری دولتی روسیه روز یکشنبه این اظهارات ریابکوف را مخابره کرد اما این مقام ارشد روسیه نگفت که این تغییرات احتمالی دقیقا چه خواهد بود.

دکترین هسته‌ای موجود روسیه در فرمانی از سوی ولادیمیر پوتین، رییس‌ جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۰ اعلام شد.

بر اساس این سیاست کلی، روسیه ممکن است در صورت حمله هسته‌ای توسط دشمن یا حمله متعارفی که موجودیت کشور را تهدید کند، از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

روسیه غرب را به استفاده از اوکراین به عنوان نیروی نیابتی خود برای جنگ علیه مسکو متهم کرده است.

در حالی که مقام‌های روس پیش‌تر گفته بودند دکترین هسته‌ای روسیه در حال بررسی برای تغییرات است، رویترز نوشت که اظهارات ریابکوف قاطعانه‌ترین اظهاراتی است که این مقام‌ها تاکنون در این زمینه مطرح کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی تاس روسیه به نقل از ریابکوف نوشت: «این کار در مرحله پیشرفته است و قصد روشنی برای انجام اصلاحات وجود دارد.»

معاون وزیر خارجه روسیه افزود که این تصمیم «با روند تشدید تنش دشمنان غربی ما» در ارتباط با درگیری در اوکراین مرتبط است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که روسیه روز یکشنبه اعلام کرد حملات «گسترده» پهپادی اوکراین را در شبانه‌روز گذشته خنثی کرده است.

اوکراین بارها اعلام کرده که این حملاتش در خاک روسیه علیه اهداف نظامی یا مکان‌هایی است که به نیروهای روسیه برای حمله به اوکراین کمک می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌ جمهوری اوکراین روز یکشنبه در فیس‌بوک نوشت: «کاملا موجه است که اوکراینی‌ها به تروریسم روسیه با تمام ابزارهای لازم با هدف پایان دادن به آن پاسخ دهند».

به گفته وزارت دفاع روسیه، پدافند ضد هوایی این کشور در طول شب شنبه تا یکشنبه در مجموع ۱۵۸ پهپاد انفجاری اوکراینی را در ۱۴ منطقه، علاوه بر مسکو، سرنگون کرد.

این اولین بار نیست که مسکو و منطقه پیرامونی آن هدف حملات اوکراین قرار می‌گیرد، اما این موارد نادر است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها