عربستان سعودی اعلام کرد اجازه سوء‌استفاده سیاسی از مراسم حج را نخواهد داد

جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۰۹

وزارت حج و عمره عربستان سعودی با انتشار دستورالعمل تازه‌ای تاکید کرد تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد از مراسم حج برای اهداف سیاسی یا فرقه‌ای سوءاستفاده شود و هیچ‌کس اجازه نخواهد داشت به منظور انجام اعمالی که امنیت عمومی و نظم و قانون را در عربستان مختل می‌کند وارد این کشور شود.

این دستورالعمل برای فعالیت دفاتر امور حجاج در خارج از کشور ابلاغ شده است و وزارت حج و عمره عربستان سعودی اعلام کرده عملکرد سالانه این دفاتر به‌طور کامل تحت نظارت این وزارتخانه خواهد بود.

بر اساس گزارش روزنامه سعودی گزت، این وزارتخانه تاکید کرده که دفاتر مجاز باید مسئولیت کامل تمامی حجاجی را که از کشورهای آن‌ها به عربستان می‌آیند بر عهده بگیرند.

این دفاتر همچنین موظف شده‌اند اطلاعات حجاج را قبل از ورود به عربستان سعودی در سامانه الکترونیکی ثبت کنند و اجازه ندهند حجاج هیچ‌گونه عکس، کتاب، پرچم، شعار یا نشریات سیاسی از هر نوع یا هر کالای ممنوعه‌ای را با خود بیاورند.

این دفاتر همچنین موظفند اطمینان حاصل کنند که حجاج کشورهای آنان، در هیچ‌گونه فعالیت یا تجمعی که نظم عمومی، امنیت عمومی، آرامش عمومی یا بهداشت عمومی را مختل می‌کند، شرکت نکنند.

جمهوری اسلامی از کشورهایی است که می‌گوید حجاج اعزامی آن به عربستان سعودی هر سال در جریان حج تمتع، مراسمی با عنوان «برائت از مشرکین» اجرا می‌کنند.

گفته شده بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۶ حجاج ایرانی پیش از شروع مناسک حج، در محل معینی در مکه جمع می‌شدند و پس از شنیدن سخنرانی به راهپیمایی می‌پرداختند.

در سال ۱۳۶۶ در جریان برگزاری این مراسم، بین شماری از حجاج ایرانی و نیروهای امنیتی عربستان درگیری پیش آمد و شماری از حجاج ایرانی در جریان این درگیری‌های کشته شدند.

پس از واقعه سال ۱۳۶۶، آن‌چه جمهوری اسلامی مراسم برائت از مشرکین می‌خواند برای سال‌ها اجرا نشد و از سال ۱۳۸۰ این مراسم صبح عرفه در فضای بسته داخل چادر متعلق به دفتر رهبر جمهوری اسلامی به شکل نمادین و محدودی برگزار می‌شود.

بر اساس مقررات تازه، وزارت حج و عمره عربستان سعودی استفاده از کمپ‌ها، اقامت‌گاه‌ها و وسایل حمل و نقل اختصاص یافته به حجاج برای مقاصد دیگر را ممنوع کرده و اجازه نمی‌دهد افراد دیگری غیر از حجاج ثبت‌شده از آن‌ها استفاده کنند یا ورودشان به این مکان‌ها تسهیل شود.

همچنین انجام فعالیت‌های تجاری و دلالی یا دریافت کمیسیون از طرف‌هایی که با آن‌ها قرارداد می‌بندند در ارتباط با خدمات حج ممنوع است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها