بیش از ۳۰ کشته و تخریب ده‌ها خانه بر اثر سیل در یمن

جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۰۹

یک مقام محلی در شمال یمن اعلام کرد جاری شدن سیل در یکی از مناطق شمالی این کشور تاکنون دست‌کم ۳۳ کشته بر جای گذاشته است. تاکنون ده‌ها خانه ویران شده‌اند و بیش از ۲۰۰ خانه آسیب دیده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، باران‌های موسمی شدیدی که از روز سه‌شنبه در یمن آغاز شد، باعث جاری شدن سیل و رانش سنگ در منطقه ملحان در استان المحویت شد.

علی الزیکم، دبیر شورای محلی استان المحویت، شامگاه چهارشنبه در فیس‌بوک نوشت که سیل باعث کشته شدن ۳۳ نفر، تخریب ۲۸ خانه و ایجاد شکاف در ۲۰۰ خانه دیگر شده است.

او افزود سیل همچنین پنج خودرو را با خود برد و چندین نفر مفقود شدند.

هلال احمر یمن اعلام کرد که در جست‌وجوی ۳۸ فرد مفقود‌ شده‌ است.

این نهاد امدادی تاکید کرد: «میزان فاجعه در المحویت قابل توجه است.»

مردم یمن که در یک دهه گذشته پیامدهای یک جنگ داخلی ویرانگر را تحمل کرده‌اند، با مشکلاتی چون کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند.

در سال ۲۰۱۴، زمانی که حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی کنترل پایتخت صنعا و بخش‌هایی از شمال این کشور را به دست گرفتند، با دولت قانونی یمن که از سوی جامعه بین‌المللی و عربستان سعودی به رسمیت شناخته می‌شود، وارد جنگ شدند.

در پی توافق عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی با میانجی‌گری چین در اسفند ۱۴۰۱، راه برای گفت‌وگوها میان عربستان سعودی و حوثی‌ها نیز هموار شد.

بسیاری از مردم یمن که فقیرترین مردم در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند، بر اثر این جنگ مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

از زمان شروع فصل باران‌های موسمی در یمن از یک ماه و نیم پیش، بیش از ۳۳ هزار خانواده در سراسر این کشور تحت تاثیر جاری شدن سیل قرار گرفته‌اند.

روز چهارشنبه، حوثی‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند ۸۶ نفر بر اثر سیل در استان‌های جنوب این کشور جان خود را از دست دادند.

صندوق جمعیت سازمان ملل نیز اعلام کرد بر اثر سیل اخیر، هزار و ۲۰ خانواده آسیب دیده و ده‌ها خانه ویران شده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده در مرکز و غرب یمن، بارندگی‌های شدید بیشتری رخ دهد.

سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه هشدار داد: «انتظار می‌رود ارتفاعات مرکزی، مناطق ساحلی دریای سرخ و بخش‌هایی از ارتفاعات جنوبی، تحت تاثیر بارش بی‌سابقه قرار گیرند.»

سازمان ملل در اوایل این ماه اعلام کرد برای تقویت واکنش اضطراری به شرایط جوی شدید در کشور جنگ‌زده یمن، به حدود پنج میلیون دلار نیاز است.

کوه‌های غرب یمن همواره در معرض باران‌های فصلی شدید بوده‌اند اما تغییرات اقلیمی باعث افزایش فراوانی و شدت باران‌های فصلی در مناطق کوهستانی است.

بیشتر این مناطق در کنترل حوثی‌ها هستند.

مقام‌های حوثی که صنعا و بخش‌های وسیعی از این منطقه را کنترل می‌کنند، روز چهارشنبه از تشکیل کمیته‌ای برای مدیریت بحران خبر دادند و گفتند که تامین غذا و سرپناه را برای خانواده‌های آسیب‌دیده، آغاز کرده‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی

شنیداری

پادکست‌ها