مشاور امنیت ملی آمریکا برای کاهش تنش‌ها با رییس‌جمهوری چین دیدار کرد

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۰۸

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه هشتم شهریور با شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین در پکن دیدار و گفت‌وگو کرد. این سومین و آخرین روز از سفر سالیوان به چین بود که با هدف کاهش تنش‌ها میان واشینگتن و پکن در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده انجام گرفت.

شی جین پینگ در این دیدار تاکید کرد چین خود را به داشتن رابطه‌ای باثبات با آمریکا متعهد می‌داند.

او افزود: «در این جهان متغیر و پرآشوب، کشورها به هم‌بستگی و هماهنگی نیاز دارند، نه به طرد شدن و عقب‌گرد.»

سالیوان هم در این دیدار گفت جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به مدیریت روابط دو کشور برای پرهیز از درگیری پایبند است و از تعامل با رییس‌جمهوری چین طی هفته‌های آینده استقبال می‌کند.

روابط ایالت متحده و چین در ماه‌های اخیر با تلاطم همراه بوده است.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا روز ۲۱ اسفند در گزارش سالانه خود به سنا تاکید کردند نظم جهانی با شکنندگی فزاینده‌ای روبه‌رو شده و ایالات متحده در رقابت با قدرت‌های بزرگ، از جمله چین، تحت فشار قرار گرفته است.

در این گزاش آمده است چین می‌تواند با استفاده از فن‌‌آوری بر انتخابات آتی آمریکا اثرگذار باشد و شکاف‌های اجتماعی در این کشور را پررنگ‌تر کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است روز ۱۵ آبان (پنجم نوامبر) برگزار شود.

دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین به همراه هیات‌های بلندپایه دو کشور، هشتم شهریور، پکن

کاخ سفید پس از دیدار سالیوان و شی جین پینگ اعلام کرد هماهنگی‌ها برای برقراری تماسی تلفنی میان روسای جمهور آمریکا و چین در آینده‌ای نزدیک در حال انجام است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین روز هفتم شهریور نیز با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین دیدار کرد.

خبرگزاری رویترز روز هشتم شهریور نوشت تنش‌های مرتبط با تایوان، روسیه و دریای جنوبی چین از جمله موضوعات اصلی در مذاکرات میان سالیوان و مقام‌های پکن بوده‌اند.

این خبرگزاری افزود سالیوان همچنین از مقام‌های چینی خواسته است برای جلوگیری از صادرات مواد اولیه فنتانیل به آمریکا، تدابیر بیشتری به کار گیرند.

فنتانیل عامل اصلی مصرف بیش از حد مواد مخدر (اُوِردوز) در ایالات متحده است.

مجله فارن پالیسی روز ۲۱ تیر در گزارشی به نقش شرکت‌های چینی در بحران تولید و توزیع ماده مخدر فنتانیل در آمریکا پرداخت.

آمریکا چین را متهم می‌کند که تعمدا به بحران مواد مخدر در ایالات متحده دامن می‌زند. پکن در سوی مقابل می‌گوید که سهم خود را برای کنترل این پدیده انجام داده است و واشینگتن با طرح این موضوعات، به دنبال پیدا کردن مقصری جز خود می‌گردد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز هشتم شهریور با اشاره به دیدارهای خود با مقامات ارشد چینی گفت «شکاف‌های بزرگی» همچنان میان دو کشور در خصوص برخی مسائل وجود دارد.

سالیوان تاکید کرد در این دیدارها سخنی از انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا به میان نیامد.

روزنامه نیویورک‌ تایمز روز ۳۰ مرداد گزارش داد استراتژی بازدارندگی ایالات متحده تغییر جهت داده و برای اولین بار بر روی گسترش زرادخانه هسته‌ای چین متمرکز شده است.

بر اساس این گزارش، پنتاگون به این نتیجه رسیده است که زرادخانه هسته‌ای چین در دهه آینده از نظر اندازه و تنوع با آمریکا و روسیه رقابت خواهد کرد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی

شنیداری

پادکست‌ها