تجمع، اعتصاب و راهپیمایی اعتراضی کارگران شرکت واگن پارس در اراک

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۰۱

کارگران شرکت واگن پارس اراک روز پنج‌شنبه اول شهریور در ادامه تجمعات با مطالبات صنفی و معیشتی بار دیگر دست از کار کشیدند و در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان، تجمع و راهپیمایی کردند. دور تازه اعتراضات این کارگران از روز چهارم مرداد آغاز شده است.

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند کارگران معترض در جریان تجمع خود در روز پنج‌شنبه شعارهایی از جمله «کارگر می‌میرد/ ذلت نمی‌پذیرد»، «کارگر باغیرت/ حمایت حمایت»، «ننگ ما ننگ ما/ مدیر الدنگ ما» و «کارگر داد بزن/ حقت رو فریاد بزن» سر دادند.

آن‌ها همچنین با سر دادن شعار «ملانژاد حیا کن/ کارخونه رو رها کن» خواستار برکناری مرتضی ملانژاد، مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک (مپنا) شدند.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهند بر روی بنری که کارگران معترض در راهپیمایی در دست دارند، نوشته شده است: «ما کارگران شرکت واگن پارس به دلیل توهین مدیرعامل شرکت به کارگران و مردم شریف اراک خواهان برکناری و عزل ایشان هستیم.»

شرکت واگن پارس اراک وابسته به گروه صنعتی «مپنا» (شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) است که بخش عمده سهام آن متعلق به وزارت نیرو و آستان قدس رضوی است.

دور تازه اعتراضات در این شرکت که در حال حاضر هزار و ۱۷۰ کارگر دارد، از روز چهارم مرداد آغاز شد.

کارگران معترض در این روز دلایل اعتراض خود را «پایین بودن حقوق و مزایای مزدی و سیاست‌های تبعیض‌آمیز مدیریتی» عنوان کردند.

آن‌ها همچنین خواستار یک‌ساله شدن قراردادهای شرکت برای ایجاد امنیت شغلی خود شدند.

پس از آن در روز ششم مرداد، کارگران معترض از ممنوع‌الورود شدن شماری از همکاران خود که در اعتراضات حضور داشند، مطلع شدند.

این موضوع باعث شد اعتراضات آن‌ها در روزهای بعد به شکل گسترده‌تری دنبال شود.

آن‌ها در ادامه خواستار «پایان کار پیمانکاران، همسان‌سازی حقوق و مزایای کارگران با دیگر کارخانجات هم‌جوار و گروه مپنا، رسمی شدن قرارداد کارگران و دست کم یک‌ساله‌شدن قراردادها و بازگشت به کار همکاران اخراجی» شدند.

خبرگزاری ایلنا روز ۲۴ مرداد در گزارشی نوشت در ادامه اعتراضات کارگران شرکت واگن پارس اراک، این کارخانه تعطیل شد.

کارگران معترض همان زمان از امضای طوماری خطاب به مقام‌های استان مرکزی خبر دادند و اعلام کردند به مطالبه‌گری خود «تا حصول نتیجه» ادامه خواهند داد.

طومار کارگران واگن پارس اراک

با توجه به محقق نشدن خواسته‌های کارگران شرکت واگن پارس و بی‌توجهی مسئولان، اعتراضات آن‌ها همچنان ادامه دارد.

طی سال‌های گذشته کارگران در سراسر ایران بارها در اعتراض به وضعیت معیشتی و حقوقی خود تجمع‌ کرده‌اند اما مطالبات آنان هنوز محقق نشده است.

سایت هرانا روز ۱۱ اردیبهشت امسال در گزارشی به مناسبت روز جهانی کارگر نوشت که در بازه زمانی یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ تا هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳، خبر ۴۲۸ تجمع کارگری و هزار و ۴۴۸ تجمع صنفی به رسانه‌ها یا نهادهای مدنی رسیده است.

طبق این گزارش، تجمعات صنفی با ۱۰۰ درصد و تجمعات کارگری با ۹۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن همراه بوده‌اند.

عدم رسیدگی به مطالبات صنفی و معیشتی کارگران و برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شرایطی است که برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گران از حرکت صنایع مادر مانند فولاد و پتروشیمی به سمت رکود خبر می‌دهند.

تداوم نرخ کاهش سرمایه‌گذاری، توقف پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فولاد و پتروشیمی و ریزش کم‌سابقه و پیاپی شاخص بورس و «دوپینگ‌های مکرر» از منابع ملی صندوق توسعه ملی، از جمله نشانه‌های رکود مورد اشاره ناظران هستند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها