تصویری پهپادی از حمله ارتش اوکراین به پل‌های شناور در منطقه کورسک روسیه، ۳۱ مرداد

حمله مجدد اوکراین به پل‌های منطقه کورسک روسیه

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱

اوکراین روز چهارشنبه، ۳۱ مرداد، اعلام کرد در ادامه عملیات نظامی خود در کورسک روسیه، تعدادی از پل‌های شناور در این منطقه را هدف قرار داده و منهدم کرده است. در سوی مقابل، روسیه اعلام کرد ارتش این کشور مانع از ادامه پیشروی نیروهای اوکراینی در کورسک شده است.

حمله غیرمنتظره اوکراین به خاک روسیه از روز ۱۶ مرداد آغاز شده و همچنان ادامه دارد. مقام‌های کی‌یف این عملیات را موفقیت‌آمیز دانسته‌اند.

نیروهای عملیات ویژه ارتش اوکراین روز چهارشنبه با انتشار ویدیویی در پیام‌رسان تلگرام، از حمله به چندین پل شناور در کورسک خبر دادند.

روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود نظامیان اوکراینی سه پل را بر روی رودخانه سییم در کورسک منهدم کرده‌اند.

به گفته ارتش اوکراین، این اقدام، ظرفیت پیشتیبانی لجستیکی از نیروهای روس در منطقه را محدود می‌کند.

هم‌زمان با ادامه درگیری‌ها میان دو کشور، وزارت امور خارجه اوکراین گفت پیشروی نظامیان این کشور در کورسک «دستاوردهای ارضی» زیادی به همراه داشته که میزان آن از تصرفات روسیه در اوکراین در سال جاری میلادی بیشتر است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین روز ۲۹ مرداد گفت سربازان این کشور اکنون کنترل بیش از هزار و ۲۵۰ کیلومتر مربع از منطقه کورسک را به دست گرفته‌اند.

سربازان اوکراینی در خط مقدم نبرد با ارتش روسیه، دونتسک، ۳۰ مرداد

روسیه در واکنش به عملیات ارتش اوکراین، هزاران نفر را از مناطق مرزی خود تخلیه کرده است.

روسیه عملیات نظامی خود را علیه اوکراین روز پنجم اسفند ۱۴۰۰ کلید زد و از آن زمان تاکنون، درگیری‌های مرگبار میان دو کشور ادامه داشته است.

روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۳ نتوانستند موفقیت نظامی چشمگیری در زمینه تصرف مناطق تحت کنترل طرف مقابل به دست آورند و بسیاری از کارشناسان نظامی و چهره‌های سیاسی با اشاره به فرسایشی شدن جنگ معتقد بودند درگیری‌ها میان دو طرف به بن‌بست رسیده است.

با این حال، ارتش روسیه در ماه‌های اخیر توانست موفقیت‌های قابل توجهی در منطقه خارکیف در شمال شرقی اوکراین به دست آورد.

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه از تداوم پیشروی نیروهای خود در شرق اوکراین خبر داد و افزود شهرک ژِلان در ۲۰ کیلومتری شهر راهبردی پوکرووسک به تصرف ارتش روسیه درآمده است.

رومن کُستِنکو، دبیر کمیته ملی پارلمان اوکراین هشدار داد با وجود کشیده شدن دامنه درگیری‌ها به خاک روسیه، مسکو قصد ندارد از مواضع خود در نزدیکی پوکرووسک عقب‌نشینی کند زیرا اولویت اصلی روسیه، تصرف دونتسک در شرق اوکراین است.

نیکلای پاتروشف، یکی از دستیاران بانفوذ رییس‌جمهوری روسیه، روز ۲۶ مرداد غرب و ناتو را متهم کرد که در برنامه‌ریزی حمله به کورسک، به کی‌یف یاری رسانده‌اند.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی این اتهام را رد کرده‌اند.

رییس‌جمهوری اوکراین روز ۳۰ مرداد گفت حمله این کشور به کورسک نشان داد تهدیدهای کرملین برای تلافی‌جویی تنها «یک بلوف» است.

زلنسکی از متحدان کی‌یف خواست تا محدودیت‌های اعمال شده بر اوکراین در استفاده از تسلیحات خارجی را کاهش دهند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما
زنده‌باد زندگی

شنیداری

پادکست‌ها