تاکید وزیران پیشنهادی پزشکیان بر پیروی از سیاست‌های خامنه‌ای و جمهوری اسلامی

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۰

مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد در دو جلسه صبح و عصر خود به بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم پرداخت. همانند روزهای پیشین، وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان در سخنرانی خود در مجلس، بر پیروی از سیاست‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تاکید کردند.

وزیر پیشنهادی صمت: سرباز ولایت هستم

محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت (صمت) در نطق خود تاکید کرد برنامه‌اش در راستای «راهبردها و سیاست‌های کلی نظام و سند برنامه هفتم پیشرفت کشور»، با محوریت «بیانیه گام دوم انقلاب» و سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور است.

او خود را «سرباز ولایت» خواند و گفت برنامه‌های وزارت‌ صمت در جهت تلاش برای «خنثی‌سازی اثرات ناشی از تحریم‌ها» هدف‌گذاری شده است.

اتابک در پاسخ به اظهارات نمایندگان مخالف که او را «بنگاه‌دار» خوانده و از «عدم اشراف به سیاست‌گذاری‌ها» انتقاده کرده بودند، افزود: «من در طول این دوره صنعت ساختم، نه اینکه بنگاه اداره کنم. ۱۶۵ شرکت را اداره کردم و به شرایط اقتصادی مطلوب رساندم. هولدینگ‌ها را خود من ایجاد کردم. از بنگاه‌داری صنعت ساختم.»

اسدالله چراغی، نماینده دهلران، دره‌شهر و آبدانان پس از سخنرانی وزیر پیشنهادی صمت، در اخطار قانون اساسی، به انتقاد از شعار «خودکفایی در صنعت خودرو» پرداخت و گفت نتیجه این سیاست یعنی تولید پراید که «همه را به کشتن داده و جاده‌ها را تبدیل به جاده مرگ کرده» است.

نماینده مجلس: وزیر پیشنهادی علوم ارتباط خوبی بین حوزه و دانشگاه برقرار می‌کند

مسعود خاتمی، نماینده گلپایگان در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم گفت حسین سیمایی صراف «اعتقاد و التزام به نظام» را با «جانبازی» اثبات کرده است.

او افزود سیمایی صراف با توجه به حضور در حوزه علمیه، می‌تواند ارتباط خوبی بین نهاد حوزه و دانشگاه برقرار کند.

احمد مرادی، نماینده بندرعباس هم به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم صحبت کرد و گفت او «تا بن دندان معتقد به نظام» و سیاست‌های خامنه‌ای است.

علیرضا عباسی، نماینده کرج و مخالف وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد اولویتی در برنامه‌های سیمایی صراف نیافته است که این «یعنی او اولویتی ندارد».

عباسی افزود: «افرادی که تهمت تقلب در انتخابات ۸۸ را به نظام زدند، صلاحیت حضور در پست‌های کلیدی وزارت‌خانه و ریاست دانشگاه‌ها را ندارند.»

وزیر پیشنهادی علوم در نطق خود در مجلس نسبت به «افزایش گسست بین‌نسلی و فرهنگی» هشدار داد و گفت او «مبتکر کرسی‌های آزاداندیشی» مد نظر خامنه‌ای است.

سیمایی صراف با ذکر این نکته که هیچ جناح سیاسی‌ای او را معرفی نکرده، افزود: «آقای [محمدرضا] عارف به من گفت تو وامدار هیچ‌ کسی نیستی.»

وزیر پیشنهادی ارشاد هیچ مخالفی نداشت

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با برنامه‌های عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقت کرد.

صالحی که پیش از این نیز در دولت حسن روحانی عهده‌دار مسئولیت وزارت فرهنگ بود، در جریان بررسی صلاحیتش در جلسه سه‌شنبه مجلس هیچ مخالفی نداشت.

برخی ناظران صالحی را وزیر ارشاد محبوب خامنه‌ای می‌دانند. رهبر جمهوری اسلامی در خردادماه ۱۴۰۱ طی حکمی، صالحی را به عنوان نماینده ولی فقیه و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات منصوب کرد.

صالحی در مجلس گفت: «جامعه زنان ایرانی تغییر و تحول اساسی پیدا کردند، ما نمی‌توانیم جامعه زنان متحول یافته را نبینیم.»
او افزود: «نرخ بیکاری زنان تحصیل‌کرده بیش از دو برابر مردان است.»

انتقاد یک نماینده مجلس از انتخاب فردی نظامی به عنوان وزیر کشور

هر سه کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها»، «امنیت ملی و سیاست خارجی» و «عمران» مجلس با برنامه‌های اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور موافقت کردند.

مومنی در زمان اعتراضات سال ۱۳۹۶ جانشین فرمانده انتظامی کل کشور بود و نقشی موثر در سرکوب خونین اعتراضات داشت.

او همواره از هواداران برخورد با زنانی بوده که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند.

مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان، در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشور پشت تریبون آمد اما مومنی را «برادر انقلابی» و فردی «مومن، متعهد و پاکدست» توصیف کرد.

حمیدرضا گودرزی، نماینده الیگودرز هم در سخنانی گفت: «آقای مومنی بنده به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم اما به عنوان موافق جنابعالی رای خواهم داد.»

محمد باقری، نماینده بناب و مخالف وزیر پیشنهادی کشور، ابتدا مسعود پزشکیان را خطاب قرار داد و گفت معرفی مومنی بر خلاف نظرات پیشین اوست که بر «تخصص و تعهد» تاکید کرده بود.

باقری گفت مومنی فردی نظامی است و افراد نظامی نباید در سیاست دخالت کنند.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در اخطاری باقری را خطاب قرار داد و تاکید کرد هیچ قانونی برای جلوگیری از حضور نیروهای نظامی در بخش‌های دولتی وجود ندارد.

وزیر پیشنهادی کشور هم در سخنان خود به مواردی مانند «اجتناب از تمرکزگرایی، پیشگیری و ترمیم آسیب‌های اجتماعی، تقویت عفت عمومی و تحکیم بنیان خانواده» به‌عنوان برنامه‌هایش اشاره کرد.

مومنی وعده داد موضوع «ارتقای امنیت مرزها، مدیریت و ساماندهی حضور اتباع خارجی در کشور، جلوگیری از ورود غیر قانونی آنان و انسداد مرزها» را دنبال کند.

جنجال در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی

بررسی صلاحیت رضا صالحی ‌امیری، وزیر پیشنهادی میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری با تنش و جنجال همراه شد.

پخش شب‌نامه‌ای از سوی مالک شریعتی، نماینده تهران علیه صالحی امیری انتقاد رییس مجلس را برانگیخت.

قالیباف تاکید کرد این اقدام شریعتی خلاف آیین‌نامه مجلس بوده است.

اسماعیل سیاوشی، نماینده فریدون‌شهر و علی خضریان، نماینده تهران ضمن ابراز مخالفت با صالحی امیری، او را حامی اعتراضات سال ۸۸ و «فتنه‌گر» خواندند.

ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان هم گفت: «آقای صالحی ‌امیری حرف از ایران امن می‌زند. مگر ایران ناامن است؟»

رضایی افزود امثال صالحی‌امیری در سال ۸۸، ساختارهای نظام را زیر سوال بردند.

در دقایق نخست نطق صالحی ‌امیری، سخنان او به دلیل درگیری لفظی و تنش در مجلس و جایگاه هیات رییسه، برای لحظاتی قطع شد.

وزیر پیشنهادی میراث‌ فرهنگی گفت طی ۴۳ سال گذشته به اسلام، انقلاب، نظام جمهوری اسلامی، خمینی و خامنه‌ای «باور داشته و همیشه خواهد داشت».

او درباره انتخابات سال ۸۸ گفت: «هیچ‌گاه نگفتم تقلب شده است. اصلا امکان تقلب در انتخابات جمهوری اسلامی وجود ندارد. برای همین به جرم نکرده اعتراف نخواهم کرد و عذرخواهی نمی‌کنم.»

وزیر پیشنهادی نفت: برنامه‌ام در چارچوب سیاست‌های خامنه‌ای است

دو کمیسیون «صنایع و معادن» و «انرژی» مجلس صلاحیت محسن پاک‌نژاد را برای تصدی مسئولیت وزارت نفت تایید کردند.

وزیر پیشنهادی نفت سخنرانی خود را در مجلس، با یاد قاسم سلیمانی و ابراهیم رئیسی و آرزوی طول عمر برای خامنه‌ای آغاز کرد.

او گفت برنامه‌اش در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی خامنه‌ای و منطبق با اسناد بالادستی تهیه شده است.

هادی محمدپور، نماینده گناباد و مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: «چرا ما باید با داشتن این همه منابع در کشور، واردکننده بنزین باشیم؟»

او با اشاره به ناترازی انرژی گفت در زمستان گاز و در تابستان برق نداریم.

اسماعیل حسینی، نماینده شیراز و مخالف وزیر پیشنهادی نفت هم گفت پرونده کرسنت در این وزارتخانه، چیزی شبیه برجام در وزارت امور خارجه است.

جلسه آتی مجلس برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت پزشکیان روز چهارشنبه ۳۱ مرداد برگزار خواهد یافت.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مکان‌های اتفاق
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها