در پی تهاجم کی‌یف، روسیه ساکنان یک منطقه هم‌مرز با اوکراین را تخلیه کرد

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۲

روسیه از تخلیه ساکنان منطقه‌ای در بلگورود، هم مرز با اوکراین و در همسایگی منطقه کورسک خبر داد؛ جایی که ارتش روسیه نزدیک به یک هفته است با حمله گسترده نیروهای اوکراین روبه‌روست.

مقامات منطقه بلگورود در مجاورت کورسک که با وضعیت «هشدار» مواجه شدند، صبح روز دوشنبه ۲۲ مرداد اعلام کردند ساکنان منطقه کراسنوآروژسکی «برای امنیت آنان»، تخلیه شده‌اند.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگورود که مشخص نکرد چه تعداد غیرنظامی تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفته‌اند، گفت: «فعالیت‌های دشمن در این منطقه وجود دارد.»

نیروهای اوکراین پس از ماه‌ها عقب‌نشینی در برابر سربازان روسیه در جبهه شرقی جنگ، عملیات گسترده بی‌سابقه‌ای را در منطقه کورسک روسیه آغاز کردند و کنترل چند نقطه را در آنجا به دست گرفتند.

به گفته یک مقام ارشد اوکراین، هزاران سرباز اوکراینی در این حمله شرکت کرده‌اند و روسیه نیز با ارسال نیروهای کمکی بیشتر قول داده جلوی پیشروی‌های اوکراین را در خاک خود بگیرد.

یکی از مقامات بخش امنیتی اوکراین که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «هدف از گسترش مواضع دشمن، وارد کردن حداکثر تلفات، بی‌ثبات کردن اوضاع در روسیه و انتقال جنگ به خاک روسیه است.»

ارتش روسیه روز یک‌شنبه ۲۱ مرداد اعلام کرد نیروهای اوکراینی را با موشک و توپ هدف قرار داده است و از «تلاش‌ها برای نفوذ» از سوی «گروه‌های زرهی متحرک» اوکراین جلوگیری کرده است.

مسکو همچنین اعلام کرد طی شامگاه یک‌شنبه در مجموع ۱۸ پهپاد تهاجمی اوکراینی را در سه منطقه غرب روسیه (کورسک، بلگورود و ورونژ) منهدم کرده اما به خسارات احتمالی یا مجروحان این حملات اشاره نکرد.

رمضان قدیروف که ریاست منطقه چچن روسیه را بر عهده دارد، گفت یگانی از نیروهای چچنی در منطقه کورسک برای حمایت از روسیه حضور دارند.

پس از چند روز سکوت مقام‌های کی‌یف در مورد عملیات ارتش اوکراین در خاک روسیه، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، برای اولین بار در سخنرانی خود در شامگاه شنبه وجود چنین عملیاتی را تایید کرد و گفت که کی‌یف به دنبال «انتقال جنگ به قلمرو متجاوز» است.

آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای اوکراین

روز دوشنبه مقاماتی که از سوی روسیه در خاک اوکراین گماشته شده‌اند، اطمینان دادند آتش‌سوزی عصر یک‌شنبه در سیستم خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای اوکراین تحت اشغال نیروهای مسلح روسیه، «خاموش شده» است.

کی‌یف و مسکو یکدیگر را مسوول این حادثه دانسته‌اند.

روسیه در فوریه دو سال پیش به اوکراین حمله کرد و از آن زمان تاکنون حملاتی بی‌امان را در این کشور انجام داده، مناطقی از شرق و جنوب این کشور را اشغال کرده و شهرهای اوکراین را در معرض حملات روزانه توپخانه و موشک قرار داده است.

به گفته یک مقام اوکراینی که با خبرگزاری فرانسه مصاحبه کرد، هدف از تهاجم اوکراین به خاک روسیه پیش از هر چیز، منحرف کردن تمرکز نیروهای روسیه از مناطق خارکیف و دونباس در اوکراین برای کاهش فشار آنان بر ارتش کی‌یف بوده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی

شنیداری

پادکست‌ها