ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون (سمت چپ) و ادموندو گونزالس، نامزد مورد حمایت اپوزیسیون ونزوئلا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور (نفر سمت راست)

دادستانی ونزوئلا از آغاز تحقیقات جنایی علیه رهبران اپوزیسیون خبر داد

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۶

طارق ویلیام ساب، دادستان کل ونزوئلا روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد از آغاز تحقیقات جنایی جدید علیه دو تن از رهبران اپوزیسیون این کشور خبر داد.

ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون و ادموندو گونزالس، نامزد مورد حمایت مخالفان دولت سوسیالیست ونزوئلا متهم هستند که نیروهای پلیس و ارتش این کشور را به قانون‌شکنی تشویق کرده‌اند.

ماچادو و گونزالس پیش‌تر در نامه‌ای از نیروهای امنیتی ونزوئلا خواسته بودند «در کنار مردم بایستند» و از معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور حمایت کنند.

شهروندان ونزوئلا روز هفتم مرداد برای شرکت در انتخابات ریاست‌ جمهوری به پای صندوق‌های رای رفتند.

هرچند برخی نظرسنجی‌ها از پیروزی گونزالس حکایت داشتند، اما در نهایت نهاد انتخاباتی ونزوئلا اعلام کرد نیکولاس مادورو با کسب ۵۱ درصد آرا برای بار سوم به عنوان رییس‌جمهوری این کشور انتخاب شده است.

در مقابل، اپوزیسیون ونزوئلا تاکید کرد بر اساس نتایج ۷۳ درصد از آرای شمارش شده که اپوزیسیون به آن دسترسی دارد، گونزالس دو برابر مادورو رای آورده است.

پس از اعلام نتایج انتخابات، معترضان با برپایی تجمعات گسترده خیابانی از مادورو خواستند از قدرت کناره‌گیری کند. در سوی مقابل، نیروهای امنیتی وفادار به دولت سوسیالیست ونزوئلا به سرکوب معترضان پرداختند.

مادورو و دیگر مقام‌های ارشد حکومت ونزوئلا معترضان را به ارتکاب «جرائم خشونت‌آمیز» متهم و از روشی موسوم به «تق تق» برای دستگیری آن‌‌ها استفاده می‌کنند.

بازداشت معترضان به دست نیروهای امنیتی ونزوئلا، کاراکاس، ۹ مرداد

سه گروه حقوق بشری به خبرگزاری رویترز گفتند نیروهای امنیتی ونزوئلا به دنبال سرکوب گسترده معترضان، حتی افراد زیر سن قانونی هستند.

بنا بر اعلام این سه گروه، منتقدان مادورو پس از دستگیری از حق دسترسی به وکیل محروم هستند و در برخی موارد به «تروریسم» متهم شده‌اند.

گونزالو هیمیوب، نایب‌‌رییس گروه حقوق بشری «فورو پِنال» گفت «تق تق» نامی است که مقام‌های دولت ونزوئلا به صورت غیررسمی به عملیات سرکوب مخالفان داده‌اند.

او افزود نام این عملیات از زدن در خانه مخالفان در ساعات اولیه صبح برای بازداشت آن‌ها گرفته شده است.

جمهوری اسلامی، چین و روسیه پیروزی مادورو را تبریک گفتند اما آمریکا، اتحادیه اروپا و شمار زیادی از کشورهای آمریکای لاتین نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا را به رسمیت نشناخته‌اند.

نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز ۱۱ مرداد اعلام کرد بر اساس «شواهد فراوان»، نامزد اپوزیسیون در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا پیروز شده است.

برایان نیکولز، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیم‌کره غربی هم از مادورو و جامعه جهانی خواست تا ادموندو گونزالس را به عنوان برنده انتخابات ونزوئلا به رسمیت بشناسند.

مادورو روز ۱۳ مرداد در تجمع حامیان خود در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا اعلام کرد دو هزار نفر از معترضان به نتایج انتخابات بازداشت شده‌اند.

او تهدید کرد علیه این افراد «اشد مجازات» اعمال خواهد شد.

مادورو از سال ۲۰۱۳ و پس از مرگ هوگو چاوز، قدرت را در این کشور در دست دارد.

تجمع حامیان دولت سوسیالیست ونزوئلا، کاراکاس، ۱۳ مرداد

ونزوئلا یکی از متحدان اصلی حکومت ایران به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر، مواضع سیاسی تهران و کاراکاس و همچنین تحریم‌های نفتی آمریکا علیه این دو کشور، موجبات نزدیکی بیش از پیش ‌آن‌ها را فراهم آورده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
جهان‌نما
خبرها
خبر ورزشی

شنیداری

پادکست‌ها