هشدار نتانیاهو به ایران هم‌زمان با طرح گزینه «حمله پیشگیرانه» در اسرائیل

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۵

با افزایش احتمال حمله نظامی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن به اسرائیل، بنیامین نتانیاهو هشدار داد که کشورش در هر عرصه و جبهه‌ای مقابل تهدید تهران خواهد ایستاد و هم‌زمان رسانه‌های اسرائیلی از بررسی گزینه «حمله پیشگیرانه» در این کشور خبر دادند.

بنیامین نتانیاهو یکشنبه ۱۴ مردادماه خطاب به تهران و گروه‌های نیابتی آن گفت: «جمهوری اسلامی و نوکرانش به دنبال محاصره اسرائیل با یک حلقه ترور هستند. هرکسی به ما آسیبی بزند، بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.»

نتانیاهو با اشاره به آمادگی اسرائیل برای جنگ در چند جبهه، گفت: «ما مصمم هستیم که در هر جبهه و هر عرصه، در نزدیک یا دوردست، در برابر آن‌ها بایستیم.»

هم‌زمان با او اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهور اسرائیل نیز اعلام کرد کشورش آماده است تا در مقابل «محور شرارت» از خود محافظت کند.

هشدار نتانیاهو و هرتزوگ در پاسخ به تهدیدهای مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر و در پی مرگ اسماعیل هنیه تشدید شده است.

در آخرین مورد از این تهدیدات، مسعود پزشکیان در دیدار با ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن که به تهران سفر کرده گفت کشتن هنیه «اشتباه بزرگ» اسرائیل بوده و پاسخ تهران به آن قطعی است.

با تشدید نگرانی از وقوع این حمله و آغاز جنگ احتمالی در منطقه، هشدارها نیز درباره آن افزایش یافته است.

شاهزاده رضا پهلوی در همین زمینه در حسابش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «قصد جمهوری اسلامی برای حمله نظامی به اسرائیل در پاسخ به حذف اسماعیل هنیه، بازی خامنه‌ای با آتش است.ملت ما تا کی باید هزینه آمریکاستیزی و اسرائیل‌ستیزی جماعتی قرون‌وسطایی را بدهد؟»

ادامه رایزنی‌ها برای جلوگیری از آغاز جنگ

هم‌زمان با سفر وزیر خارجه اردن به تهران، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه و ملک عبدالله، پادشاه اردن به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. بنا بر بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، دو طرف در این تماس تاکید کردند باید «به هر قیمتی» از تشدید تنش‌های نظامی در خاورمیانه پرهیز شود.

در سوی دیگر محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها در منطقه به خاتمه «تجاوز» اسرائیل به نوار غزه بستگی دارد.

بلینکن هم در این گفت‌وگو بر ضرورت جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه از سوی همه طرف‌های درگیر تاکید کرد.

«حمله پیشگیرانه» در میان گزینه‌های اسرائیل

در حالی‌که آمریکا اعلام کرده به امنیت اسرائیل متعهد است، رسانه‌ها خبر می‌دهند «حمله یا اقدام پیشگیرانه» نیز به گزینه‌های مورد بررسی این کشور اضافه شده است.

کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد نهادهای امنیتی این کشور در حال بررسی امکان «اقدامات یا حملات پیشگیرانه» در قبال حمله به اسرائیل هستند. در این گزارش مکان اقدامات پیشگیرانه «از جمله در لبنان یا احتمالا مکان‌های دیگر» ذکر شده است.

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در پاسخ به این سوال که چرا کشورش اقدامات پیش‌دستانه در قبال حمله احتمالی انجام نمی‌دهد، گفت: «ما مراقب دشمنان خود در همه جبهه‌ها و قطعا حزب‌الله لبنان هستیم. برنامه‌های بسیار گسترده‌ای داریم، آمادگی بالایی برای اقدام داریم.»

او افزود: «هر دستوری که از رده سیاسی بگیریم، فورا اجرا خواهیم کرد.»

ادامه هشدارهای بین‌المللی برای خروج از لبنان

در حالی که پیش از این آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی و آسیایی برای خروج شهروندان خود از لبنان هشدار صادر کردند، روز یکشنبه ترکیه نیز خواستار خروج شهروندانش از این کشور شد.

وزارت خارجه ترکیه خطاب به اتباع خود که ماندنشان درلبنان «ضروری» نیست، اعلام کرد این کشور را به دلیل بدتر شدن شرایط امنیتی آن ترک کنند.

این هشدارها هم‌زمان با ادامه توقف پروازها به لبنان و همچنین اسرائیل صورت می‌گیرد.

بنا بر ارزیابی مقام‌های اسرائیلی، حمله احتمالی جمهوری اسلامی ممکن است هم‌زمان با متحدانش در منطقه از جمله لبنان صورت بگیرد.

پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از مقام‌های اسرائیلی نوشت حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی به این کشور قریب‌الوقوع خواهد بود و حکومت ایران، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن احتمالا به صورت هم‌زمان اسرائیل را هدف قرار خواهند داد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها