چهار تشکل کوییر به مناسبت «روز پراید در ایران» در اولین جمعه مرداد بیانیه دادند

شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

چهار تشکل کوییر ایرانی در بیانیه‌ای به مناسبت چهاردهمین سالگرد انتخاب اولین جمعه مرداد به عنوان «روز پراید در ایران» از سوی گروهی از فعالان ال‌جی‌بی‌تی‌پلاس داخل کشور، بر لزوم حمایت از حقوق انسانی جامعه کوییر در ایران تاکید کردند.

در این بیانیه که⁠ تشکل رنگین‌کمانان ایرانی از داخل ایران، سازمان ⁠آزاد کوییر از هلند، سازمان کوییرهای ایرانی سیمرغ از کانادا و کلکتیو کوییرها و فمینیست‌ها برای آزادی ایران از پاریس آن را امضا کرده‌اند، آمده است: «در شرایط امروز و به ویژه پس از خیزش «زن، زندگی، آزادی» جنبش کوییر ایران با مبارزات و اقدامات مختلف توانسته است خود را به عنوان بخش جدایی‌ناپذیری از جنبش سرنگونی جمهوری اسلامی تثبیت کند.»

این تشکل‌ها انتخاب نمادین این روز را به این معنا خواندند که «ما رنگین‌کمانی‌های ایرانی وجود داریم و مانند همه کوییرهای جهان می‌خواهیم حقوق پایه‌ای و انسانی خود را به دست آوریم.»

این بیانیه هدف دیگر انتخاب این روز را پیامی به حکومت اسلامی خواند و تاکید کرد جنبش کوییر ایران همراه سایر جنبش‌های مبارزاتی ایران برای تحقق اهداف خود، با جمهوری اسلامی در ستیز است.

این بیانیه از همه تشکل‌ها و فعالان انقلاب زن زندگی آزادی و رسانه‌ها خواست کمک کنند تا اولین جمعه مردادماه در تقویم مبارزات مردم علیه جمهوری اسلامی عمومیت یابد و به روزی برای اطلاع‌رسانی درباره «دهه‌ها مظلومیت» جامعه رنگین‌کمانی‌ در ایران تبدیل شود.

با آغاز خیزش مهسا ژینا امینی که یکی از اهداف بنیادین آن مبارزه با آپارتاید جنسیتی است، گسترده‌ترین شکل مبارزات جامعه کوییر ایران شکل گرفت و جامعه مدنی ایران به صورتی بی‌سابقه در کنار جنبش کوییر ایستاد.

روز ۲۴ آبان ۱۴۰۲ اولین عکس بالا بردن پرچم رنگین‌کمان در اعتراضات سراسری از آمل منتشر شد و به دنبال آن کارزار «موج رنگین کمان» با تصاویری از بالا بردن پرچم‌های رنگین کمان و نمایش بوسه زوج‌های کوییر، فضای مجازی را پر کرد.

هم‌زمان، کنشگران کوییر در داخل و خارج ایران در تجمعات و نشست‌های گروه‌های مختلف مخالف جمهوری اسلامی حضوری فعال و گسترده داشتند و به بیان مطالبات جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌پلاس ایران می‌پرداختند.

در حالی که تا پیش از خیزش ژینا، برگزاری رژه افتخار کوییرهای ایرانی در شهرهای مختلف جهان مرسوم نبود و تنها چند مورد از حضور گروه‌های ایرانی در رژه‌های افتخار به ثبت رسیده بود، کوییرهای ایرانی در رژه افتخار سال ۲۰۲۳ هم‌زمان با خیزش ژینا، این رژه را در شهرهای مختلف جهان، از جمله در تورنتو، ونکوور، مونترال، اوتاوا، لس‌آنجلس، پاریس، آمستردام، برلین، هامبورگ، استکهلم و بسیاری نقاط دیگر با شعار «زن، زندگی، آزادی» برگزار کردند.

امسال هم با آغاز ماه افتخار افراد ال‌جی‌بی‌تی‌پلاس، ایرانیان کوییر ساکن شهرهای مختلف جهان و متحدان آنها با شعار «زن، زندگی، آزادی» در رژه‌های افتخار حضوری گسترده داشتند.

مجموعه این تلاش‌ها باعث شد، تشکل‌ها و چهره‌های شاخص سیاسی ایران در حمایت از حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌پلاس در سپهر سیاسی پس از جمهوری اسلامی به صورت علنی اعلام موضع کنند. یکی از شاخص‌ترین این اعلام مواضع در منشور مطالبات حداقلی ۲۰ تشکل صنفی و مدنی مستقل و غیردولتی ایران در روز سه‌شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ بود که در بند چهارم آن به صراحت درباره لزوم به رسمیت شناختن حقوق جامعه کوییر ایران صحبت شده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

حرف آخر با پوریا زراعتی
یکی از ما
جهان‌نما
۲۴ با فرداد فرحزاد

شنیداری

پادکست‌ها