نتانیاهو نگران آسیب زدن سخنان هریس به توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌هاست

جمعه ۱۴۰۳/۰۵/۰۵

یک مقام اسرائیلی گفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از اظهارات کامالا هریس، معاون رییس‌جمهوری آمریکا پس از ملاقاتشان ناراحت شده و نگران است این اظهارات به مذاکرات آزادی گروگان‌ها و توافق آتش‌بس در غزه آسیب بزند.

هریس پس از ملاقاتی ۴۰ دقیقه‌ای با نتانیاهو در عصر روز پنج‌شنبه چهارم مرداد، در بیانیه‌ای تصویری گفت که نخست‌وزیر اسرائیل را برای انعقاد توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها تحت فشار قرار داده است.

او در سخنانش علاوه بر تاکید بر «تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل»، به «رنج‌های غزه، تلفات گسترده غیرنظامیان و بحران انسانی در جنگ جاری» نیز پرداخت.

وبسایت آکسیوس روز جمعه پنج مرداد در گزارشی نوشت نتانیاهو و هریس با خانواده‌های هشت گروگان آمریکایی که در غزه نگهداری می‌شوند، ملاقات کردند و خانواده‌ها بعد از این ملاقات نسبت به پیشرفت توافق آزادی گروگان‌ها امیدوارتر شدند.

بنا بر گزارش آکسیوس، دو مقام اسرائیلی گفتند ملاقات سه ساعته نتانیاهو با جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا بسیار سازنده‌تر از ملاقاتش با هریس بود اما تاکید کردند که این دیدار هم «تنش‌زا یا دشوار نبود».

مقام‌های اسرائیلی گفتند نتانیاهو و تیمش از اظهارات هریس جلوی دوربین «غافلگیر و از لحنش متعجب شدند» زیرا به گفته آن‌ها، لحن این اظهارات بسیار انتقادی‌تر از صحبت‌های بایدن به نظر می‌رسید.

یکی از مقام‌های اسرائیلی گفت: «اظهارات هریس پس از این دیدار، بسیار انتقادی‌تر از آن چیزی بود که او در جلسه به نتانیاهو گفت.»

به گفته این مقام اسرائیلی، نتانیاهو از این موضوع ناراحت بود که هریس از توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها به عنوان «پایانی برای جنگ» صحبت می‌کند، در حالی که اسرائیل بر موضع خود مبنی بر از سر گیری جنگ پس از پایان زمان آتش‌بس و اجرای توافق تاکید دارد.

این مقام اسرائیلی همچنین گفت نتانیاهو از اینکه «هریس علنا از اسرائیل به دلیل بحران انسانی در غزه و کشتار غیرنظامیان به ویژه در بحبوحه مذاکرات آتش‌بس انتقاد کرده»، ناراضی است.

آکسیوس یادآور شد که با این حال، هریس در اظهارات خود نگفت اسرائیل باید جنگ را «بدون قید و شرط» پایان دهد بلکه او در این زمینه از دو شرط «تامین امنیت اسرائیل و آزادی همه گروگان‌ها» نام برد.

بر اساس این گزارش، نظرات هریس درباره وضعیت انسانی در غزه و تلفات غیرنظامیان با اظهارات قبلی او و دیگر مقام‌های دولت بایدن مطابقت داشت.

بایدن روز ۱۱ خرداد از طرحی سه مرحله‌ای برای توقف درگیری‌ها در غزه خبر داد و گفت این توافق می‌تواند زمینه را برای آزادی گروگان‌های در بند حماس و پایان جنگ فراهم کند.

از آن زمان تاکنون، مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا، مصر و قطر در جریان بوده تا زمینه برای خاتمه خشونت‌ها در منطقه فراهم شود.

آکسیوس به نقل از مقامی اسرائیلی که از او نام نبرد، نوشت: «وقتی دشمنان ما می‌بینند که آمریکا و اسرائیل هم‌سو هستند، شانس انعقاد معامله آزادی گروگان‌ها افزایش و احتمال تشدید تنش در منطقه کاهش می‌یابد.»

او گفت: «چنین اختلاف‌نظرهایی، توافق را دورتر و تشدید تنش‌های منطقه‌ای را نزدیک‌تر می‌کند. امیدواریم انتقاد علنی هریس از اسرائیل، این تصور را در حماس ایجاد نکند که بین آمریکا و اسرائیل اختلافی وجود دارد و در نتیجه آن‌ها، رسیدن به توافق را سخت‌تر کنند.»

یکی از دستیارهای هریس گفت که نمی‌داند مقامات اسرائیلی درباره چه چیزی صحبت می‌کنند و تاکید کرد که جلسه خصوصی بین هریس و نتانیاهو «جدی و دوستانه» بوده است.

نتانیاهو قرار است روز جمعه پنجم مرداد با دونالد ترامپ، رقیب سیاسی هریس در مارالاگو ملاقات کند.

روز پنج‌شنبه صبح و چند ساعت قبل از ملاقات نتانیاهو با هریس، ترامپ به فاکس‌نیوز گفت که اسرائیل باید جنگ در غزه را هرچه زودتر پایان دهد و گروگان‌ها را بازگرداند.

انتقاد نتانیاهو از هریس می‌تواند از سوی ترامپ برای حمله به رقیبش به عنوان بخشی از کمپین انتخاباتی ریاست‌جمهوری استفاده شود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
جهان‌نما
خبر
قدرت کلمات

شنیداری

پادکست‌ها