روند سازمان ملل برای پناهجویان سیاسی ایرانی در اقلیم کردستان عراق متوقف شد

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۰۲

پس از توافق امنیتی جمهوری اسلامی و عراق، سازمان ملل متحد اعطای هر گونه فرم پناهجویی به پناهجویان کُرد ایرانی و فعالان مخالف جمهوری اسلامی را متوقف کرده است.

انور علی، رییس انجمن پناهجویان کرد ایران در اقلیم کردستان عراق تایید کرد که پس از توافق امنیتی بغداد-تهران بر سر فعالیت و حضور مخالفان جمهوری اسلامی ایران و احزاب سیاسی در این منطقه، تمامی راهکارهای درخواست پناهجویی تغییر و سازمان ملل نیز اعطای هر گونه فرم درخواست پناهندگی را متوقف کرده است.

منابع مطلع خبر داده‌اند که بغداد و اربیل نیز «در حال بازنگری شیوه تعامل با اقامت پناهجویان سیاسی در اقلیم کردستان» هستند.

با ادامه فشارهای تهران بر فعالیت و حضور احزاب مخالف جمهوری اسلامی مستقر در اقلیم کردستان عراق، منابع آگاه از «دور جدید فشار جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان عراق در راستای بازنگری بر مکانیزم حمایت سیاسی این احزاب از پناهجویان و صدور اقامت سیاسی برای آن‌ها» خبر می‌دهند.

پیش‌تر نیز پرداخت هزینه بالای ۶۰۰ دلار بابت اخذ اقامت کاری برای شهروندان غیر‌سیاسی ایرانی در اقلیم کردستان خبر‌ساز شده بود.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه ۳۱ تیر درباره عملکرد این وزارت‌خانه در دوران ابراهیم رئیسی گفت: «امروز تفاهم‌نامه‌های فی ما بین داریم و مهم‌ترین توافق امنیتی مربوط به ایران و عراق بود که در نتیجه آن همراه با مجاهدت نیروهای قرارگاه‌های مختلف، از جمله شاهد آرامش و امنیت در شمال غرب کشور هستیم.»

اسفند ۱۴۰۱، مقامات عراق و جمهوری اسلامی ایران، سندی امنیتی برای تحکیم امنیت مرزهای مشترک در بغداد امضا کردند.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق درباره این سند آمده است که این توافق‌نامه امنیتی شامل هماهنگی در «حفاظت از مرزهای مشترک بین دو کشور و تحکیم همکاری در چندین زمینه امنیتی» است.

شهریور سال گذشته در یک جلسه در اربیل، ریبر احمد، وزیر داخلی اقلیم کردستان با مشاور امنیت ملی عراق و جنین پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در امور عراق گفت‌وگو کردند.

محتوای این جلسه، بررسی اسکان تمامی پناهجویان کُرد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان در اردوگاهی در شهر سوران در فاصله ٧٠ کیلومتری اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق بود.

در آن زمان، سازمان ملل پذیرفت تمامی مسوولیت‌های این اردوگاه جدید را بر عهده بگیرد و مکانیزم اجرایی کردن ساخت این اردوگاه جدید بخش دیگری از گفت‌وگوهای بین سه طرف بود.

هم‌زمان یک عضو نظامی احزاب کردستان ایران در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال تصاویر و خبرهای منتشر شده از تخلیه برخی مواضع و پایگاه‌ها در مرزهای مشترک با ایران را تایید کرد.

آبان سال گذشته، فرماندهی مرزبانی عراق از ساخت بیش از ١٠٠ برج دیدبانی در مرزهای اقلیم کردستان عراق با ایران خبر داد.

بر اساس بیانیه فرماندهی مرزبانی عراق، این اقدام بخشی از توافق‌نامه امنیتی بغداد و تهران برای محافظت از مرزهای ایران و عراق در برابر هرج و مرج امنیتی و قاچاق است.

تقویت پاسگاه‌ها و افزایش نیروهای نگهبان در مرز اقلیم کردستان و ایران در چارچوب توافق‌نامه امنیتی جمهوری اسلامی و عراق گنجانده شد که آخرین مهلت اجرای آن اواسط ماه سپتامبر تعیین شده بود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

اقتصاد و بازار
۲۴ با فرداد فرحزاد
جهان‌نما
خبر

شنیداری

پادکست‌ها