افزایش شدید دما در شهرهای مختلف ایران و هشدارها درباره تداوم گرما

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۰۱

مرکز ملی مدیریت بحران سازمان هواشناسی اعلام کرد دمای هوا در تیر ماه امسال ۱/۳ درجه از متوسط ۳۰ ساله گرم‌تر بوده است. هم‌زمان حامد یزدی‌مهر، مدیر‌کل مدیریت بحران استان تهران از صدور هشدار زرد ادامه هوای گرم در این استان خبر داد. در کرمان، ساعت کار اداره‌ها در ۱۵ شهرستان کاهش یافت.

طبق اعلام سازمان هواشناسی، دمای هوای متوسط ایران در هفته گذشته یک درجه گرم‌تر از متوسط بلندمدت بود.

مازیار غلامی، مدیرکل هواشناسی استان تهران با بیان اینکه در هفته جاری دمای هوای استان تهران یک تا سه درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد، گفت برخی شهر‌های استان در این مدت دمای بالاتر از ۴۰ درجه را تجربه کردند.

هم‌زمان یزدی‌مهر از صدور هشدار زرد تداوم هوای گرم در این استان خبر داد و گفت طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، این هوای گرما تا روز جمعه پنجم مرداد ادامه دارد.

او با بیان اینکه منطقه اثر این تداوم گرما همه استان تهران و به ویژه مناطق مرکزی، جنوبی و غربی استان پیش‌بینی شده، از مردم خواست مدیریت در مصرف حامل‌های انرژی به ویژه آب و برق را در دستور کار قرار دهند تا با مشکل قطع برق و آب مواجه نشوند.

هم‌زمان رحیم صدیقی، مدیرکل هواشناسی استان کردستان، از افزایش پنج درجه‌ای دمای هوای این استان و رسیدن به ۴۷/۵ درجه خبر داد و گفت: «طی روزهای آینده سه روز گرمای بی‌سابقه خواهیم داشت.»

نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند در روزهای آتی دمای هوای استان سمنان نیز از ۴۰ درجه عبور کرده و در برخی مناطق غربی، مرکزی و جنوبی این استان از ۴۵ و ۴۷ درجه بالای صفر نیز تجاوز خواهد کرد.

به این ترتیب گرم‌ترین روزهای سال ۱۴۰۳ پیش روی مردم این استان است.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، روز شنبه ۳۰ تیر گفت: «پیش‌بینی می‌شود هم‌زمان با افزایش دما در دو هفته آینده، میزان مصرف برق از عدد ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات عبور و حدنصاب جدیدی ثبت کند.»

او افزود: «در صورتی که نتوانیم برق را تامین کنیم "مشترکان بدمصرف" در اولویت قطع برق قرار خواهند گرفت.»

گرما، هزاران ماهی هورالعظیم را از بین برد

داوود میرشکار، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان از تلف شدن ماهی‌ها در حوضچه‌های اطراف تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت که تعداد قابل توجهی از ماهی‌های این حوضچه‌ها هفته گذشته بر اثر گرمای شدید و تبخیر آب از بین رفته‌اند.

هادی جلالی، رییس اداره حفاظت محیط زیست دشت آزادگان هم در این باره گفت: «با توجه به تامین نشدن حقابه هورالعظیم و محصور شدن ماهی‌ها به دلیل کاهش سطح آب، تعداد زیادی از ماهی‌ها تلف شدند.»

او افزود: «قوانین مدیریت منابع آب استان اجازه رهاسازی آب در برکه‌های اطراف این تالاب را نمی‌دهد.»

تالاب مرزی هورالعظیم با بیش از ۳۰۰ هزار هکتار وسعت آخرین بازمانده تالاب‌های بین‌النهرین است که یک-سوم آن در ایران و دو-سوم آن در کشور عراق قرار دارد.

این زیستگاه منحصر به فرد در استان خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع است که از سه سال پیش با بحران کم‌آبی مواجه است.

پیشکسوت فوتبال در جریان بازی به دلیل گرما جان باخت

خبرگزاری ایلنا در گزارشی نوشت برگزاری یکی از بازی‌های لیگ پیشکسوتان اسلامشهر در گرمای سوزان تیر ماه سبب شد تا جان محمدعلی ابراهیمی، عضو تیم انتظام اسلامشهر از دست برود.

طبق این گزارش، این مسابقه با وجود انتقادها و اعتراضاتی که نسبت به زمان برگزاری آن وجود داشت، در بازه زمانی ۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر (اوج تابش خورشید و گرمای هوا) برگزار شد: «نکته عجیب اینکه مسابقات در زمین چمن مصنوعی برگزار می‌شود که باعث تشدید گرمای هوا می‌شود.»

ابراهیمی در جریان این مسابقه از حال رفته و به دلیل عدم وجود آمبولانس در کنار زمین، نیم ساعت طول کشیده تا کمک‌های پزشکی و آمبولانس اول از راه برسند.

تعطیلی صنایع

پیش از این و به دنبال افزایش بی‌سابقه دما و مصرف برق در ایران، بخشی از فعالیت‌ها در حوزه صنعتی کشور به صورت اضطراری تعطیل شد.

کمبود برق باعث شد تا روز ۲۱ تیر در ۱۵ استان تعطیلی اعلام شود تا با کاهش مصرف، خاموشی سراسری رخ ندهد.

ناتوانی حکومت در تامین برق در سال‌های گذشته چندین بار صدها شهر و روستا را در تابستان در خاموشی فرو برده است.

کارشناسان، توقف سرمایه‌گذاری در صنعت برق، توسعه نیافتن نیروگاه‌ها و شبکه فرسوده را عامل اصلی ناترازی برق و کسری ۱۴ هزار مگاواتی آن دانسته‌اند.

بیشتر بخوانید: کارکنان نیروگاه‌های تولید برق در دمای ۷۰ درجه کار می‌کنند

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها