ساختمان‌های تخریب شده در حومه خان‌یونس، جنوب نوار غزه، یکم مرداد

یورش گسترده ارتش اسرائیل به حومه شرقی خان‌یونس

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۰۱

خبرگزاری رویترز دوشنبه یکم مرداد به نقل از منابع پزشکی در غزه گزارش داد دست‌کم ۳۷ فلسطینی در حملات اسرائیل به حومه شرقی خان‌یونس جان باختند. در تحولی دیگر، ارتش اسرائیل به ساکنان برخی مناطق در جنوب نوار غزه دستور داد با توجه به شدت گرفتن درگیری‌ها، محل سکونت خود را ترک کنند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل با گلوله تانک و بمباران هوایی شهر بنی‌سهیلا و برخی مناطق دیگر در شرق خان‌‌یونس را هدف قرار داد. منابع پزشکی در غزه اعلام کردند در میان ده‌ها قربانی این حمله، تعدادی زن و کودک نیز دیده می‌شوند.

مقام‌های فلسطینی گفتند پیش از حملات مرگبار اسرائیل، زمان کافی در اختیار ساکنان محلات شرقی خان‌یونس برای تخلیه این مناطق قرار نگرفت.

بیش از ۴۰۰ هزار نفر در این مناطق زندگی می‌کنند و به دنبال تشدید خشونت‌ها، تعدادی از خانواده‌ها در حال ترک منازل خود هستند.

احمد سمور، یکی از ساکنان حومه شرقی خان‌یونس که چند تن از وابستگان خود را در حمله اسرائیل از دست داد، در این رابطه گفت: «هیچ کسی به ما اطلاع نداد که منطقه را تخلیه کنیم. آن‌ها یک ساختمان چهارطبقه را بر سر ساکنان غیرنظامی آن خراب کردند.»

هنوز اسرائیل درباره این عملیات اظهار نظر نکرده است.

فلسطینیان در حال گریختن از حومه شرقی خان‌یونس در جنوب نوار غزه، یکم مرداد

اعضای حماس ۱۵ مهر سال گذشته (هفتم اکتبر) با حمله به جنوب اسرائیل حدود هزار و ۲۰۰ نفر را کُشتند و بیش از ۲۵۰ تن را به گروگان گرفتند.

اسرائیل در واکنش به این تهاجم، عملیات نظامی گسترده‌ای را در نوار غزه آغاز کرد که بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، تاکنون بیش از ۳۹ هزار کشته و ۸۹ هزار مجروح بر جای گذاشته است.

ارتش اسرائیل روز یکم مرداد با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی، جان باختن دو تن دیگر از گروگان‌های در بند حماس را تایید کرد.

این دو مَرد الکس دانسیگ (۷۶ ساله) و یاگوو بوخشتاو (۳۵ ساله) نام داشتند و ماه‌ها پیش هنگامی که در اسارت حماس در خان‌یونس بودند، جان خود را از دست دادند.

تحقیقات در مورد چگونگی کشته شدن آن‌ها ادامه دارد و این امکان وجود دارد که این دو گروگان بر اثر آتش نیروهای اسرائیلی در منطقه جان خود را از دست داده باشند.

اسرائیل شمار گروگان‌های در قید حیات را کمتر از ۸۰ نفر تخمین زده است.

در رویدادی دیگر، ارتش اسرائیل اعلام کرد با آغاز مجدد حملات مردان مسلح فلسطینی به مواضع نظامیان اسرائیل در حومه خان‌یونس، ساکنان این منطقه باید محل سکونت خود را ترک کنند.

به گفته ارتش اسرائیل، اعضای گروه‌های مسلح فلسطینی از این مناطق برای پرتاب راکت استفاده می‌کنند.

وب‌سایت خبری تایمز اسرائیل هم گزارش داد پیاده‌نظام این کشور در حال پیشروی در منطقه عبسان در خان‌یونس است.

رویترز به نقل از منابع فلسطینی نوشت دستور تخلیه اسرائیل شامل مراکز درمانی این مناطق نمی‌شود.

مقام‌های فلسطینی، سازمان ملل متحد و گروه‌های امدادی بارها تاکید کرده‌اند هیچ منطقه‌ای در نوار غزه امن محسوب نمی‌شود.

تحولات میدانی اخیر در حالی به وقوع می‌پیوندند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای دیدار با مقام‌های آمریکایی و در راس آن‌ها جو بایدن، رییس‌جمهوری این کشور به واشینگتن سفر کرده است.

بایدن روز ۱۱ خرداد از طرحی سه مرحله‌ای برای توقف درگیری‌ها در غزه خبر داد و گفت این توافق می‌تواند زمینه را برای آزادی گروگان‌های در بند حماس و پایان جنگ فراهم آورد.

از آن زمان تاکنون، مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا، مصر و قطر در جریان بوده تا زمینه برای توقف خشونت‌ها در منطقه فراهم شود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
چشم‌انداز
اقتصاد و بازار
۲۴ با فرداد فرحزاد

شنیداری

پادکست‌ها