خامنه‌ای:‌ مجلس و دولت صدای واحدی بدهند

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۳۱

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس و مسعود پزشکیان که از او با عنوان «منتخب» انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ یاد می‌شود، خواستار شنیده‌ شدن «صدای واحد» از مجلس و دولت شد و از مصوبه موسوم به «قانون راهبردی لغو تحریم‌ها» دفاع کرد.

خامنه‌ای روز یکشنبه ۳۱ تیر در دیدار با اعضای مجلس دوازدهم از جمله محمدباقر قالیباف، رییس‌ مجلس و مسعود پزشکیان که رسانه‌های داخلی در حال حاضر از او با عنوان رییس‌جمهوری منتخب یاد می‌کنند، گفت: «حضور مجلس در مسائل سیاسی و بین‌المللی بسیار مهم است. یک نمونه خوب از حضور مجلس قانون اقدام راهبردی است.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آذر ۱۳۹۹، کلیات و جزییات طرح موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» را به تصویب رساندند که بر اساس آن، دولت جمهوری اسلامی موظف شد «در جهت تحقق ظرفیت ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی»، ظرفیت غنی‌‌سازی و تولید اورانیوم غنی‌ شده را افزایش دهد.

پیش‌تر و در خردادماه سال گذشته، خامنه‌ای با وجود این که گفت «همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب مقررات پادمانی باید حفظ شود» اما تاکید کرد که «از قانون اقدام راهبردی مجلس نباید تخطی کرد».

تاکید دوباره خامنه‌ای بر این قانون در شرایطی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین و از چهره‌های نزدیک به پزشکیان در جریان کارزارهای انتخاباتی اخیر، منتقد این قانون است.

هم‌زمان پزشکیان در دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوال مجری درباره قانون اقدام راهبردی مجلس درباره برجام گفت: «چون قانون است اجرا خواهم کرد.»

روز جمعه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با انتقاد از اقدام دونالد ترامپ برای خروج از برجام گفت: «جمهوری اسلامی احتمالا «یک یا دو هفته» تا دست‌یابی به مواد شکافت‌پذیر که برای تولید سلاح هسته‌ای لازم است، فاصله دارد.»

بلینکن با اشاره به انتخاب پزشکیان به عنوان رییس‌ جدید دولت در جمهوری اسلامی، گفت که چندان به دولت او خوش‌بین نیست زیرا هنوز «علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تصمیم‌گیرنده اصلی» است.

او در پاسخ به سوالی درباره انتظارات آمریکا از دولت آینده پزشکیان افزود: «واقعیت این است که رهبر جمهوری اسلامی همچنان در مورد همه چیز تصمیم می‌گیرد و بنابراین ما توقع زیادی نداریم، اما خواهیم دید که او [پزشکیان] و تیمش پس از روی کار آمدن چه خواهند کرد.»

او گفت: «آنچه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر دیده‌ایم این است که جمهوری اسلامی در راستای برنامه هسته‌ای خود پیش می‌رود.»

خامنه‌ای همچنین در سخنرانی روز یکشنبه خود گفت: «باید در مسائل مهم صدای واحدی از کشور شنیده شود. یک جاهایی هست که باید دولت، مجلس و مسئولان گوناگون یک حرف بزنند.»

او افزود: «باید آن کسانی که در دنیا گوش تیز کردند که نشانه‌های اختلاف را پیدا کنند، مایوس شوند.»

پزشکیان پیش از دیدار با خامنه‌ای در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و در سخنانی گفت: «همان طور که در مناظره‌ها و بحث‌های مجلس مطرح کردم، مشکلات کشور را نمی‌توان با اختلاف و دعوا حل کرد.»

قالیباف نیز درباره کاهش شدید مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «پیامدهای آن برای نظام حکمرانی و سرنوشت عمومی جامعه آن‌قدر سنگین است که نمی‌توانیم به راحتی از کنار آن بگذریم.»

او افزود که تمایل نداشتن مردم به رای دادن، «باید اهل سیاست را به خود بیاورد».

قرار است یکشنبه هفته آینده (هفتم مرداد ماه) مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر جمهوری اسلامی برگزار شود و سه‌شنبه نهم مرداد، مراسم تحلیف پزشکیان در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

در حالی که هنوز دولت پزشکیان کار خود را آغاز نکرده، انتقادها علیه چگونگی انتخاب وزیران که محمدجواد ظریف مسئولیت آن را برعهده گرفته، افزایش یافته است.

روزنامه جوان، ارگان مطبوعاتی نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: «اولین بار است که در چینش مدیران کشور پس از یک انتخابات، قوم و مذهب و امتیازبندی شیعه - سنی به گفتمان مسئولان امر تبدیل می‌شود و این روند می‌تواند ابعاد خطرناکی پیدا کند.»

این روزنامه افزود: «آنچه فاجعه است اینکه ابتدا ایران را تجزیه‌شده فرض می‌کنند و حق‌السهم می‌دهند و سپس نام آن را «وحدت ملی» می‌گذارند؛ گویی ایران فقط دو قوم کرد و بلوچ دارد و تمام و به این فکر نمی‌کنند که بعدش چه خواهد شد.»

پیش‌تر روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، در گزارشی پزشکیان را متهم کرد که با «زاویه‌دارها و محکومان امنیتی» در ارتباط است و در محاصره چنین افرادی قرار گرفته است.

این روزنامه حملات خود را عمدتا بر ظریف متمرکز کرده که به‌عنوان رییس شورای راهبردی انتخاب کابینه معرفی شده است.

کیهان در این مطلب که روز شنبه ۳۰ تیر منتشر شد، افراد نزدیک به پزشکیان را «فاسد»، «اوباش سیاسی»، «پادوی آمریکا و اسرائیل» و «افرادی تباه» خواند که می‌خواهند کابینه دولت چهاردهم را معرفی کنند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مستند ژینا
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها