کارکنان نیروگاه‌های تولید برق در دمای ۷۰ درجه کار می‌کنند

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۳۱

همزمان با افزایش دما در شهرهای مختلف، کارکنان نیروگاه‌های تولید برق در شهرهای جنوبی ایران از جمله اهواز و بندرعباس برای ساعت‌های متوالی در دمای ۷۰ درجه کار می‌کنند. آن‌ها برای رفع مشکل و بازگشت به مدار تولید نیروگاه‌هایی که از مدار خارج می‌شوند، روزهای متوالی بی‌وقفه کار می‌کنند.

روزنامه هم‌میهن در گزارشی با اشاره به اینکه هفته پیش در یکی از گرم‌‏ترین هفته‏‌های تابستان، یکی از واحدهای ۲۵ مگاواتی نیروگاه گازی ری از مدار خارج شد و نیروها سه روز متوالی و بدون وقفه کار کردند، نوشت که شرایط کاری نیروگاه‌‏های گازی در دمای بالا هم تفاوتی با نیروگاه‌‏های بخار ندارد و در پیک تابستان همه واحدها باید در مدار بمانند و برق پایداری تولید شود.

نویسنده این گزارش با اشاره به اینکه نیروهای تعمیرات نیروگاه سینه‌خیز و چمباتمه‌زده در محیطی بسته به قطر ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر، در میان رطوبت و گرمای بالا، بدون فضایی برای نفس کشیدن مشغول کارند، نوشت: «فن‌های کوچکی روشن می‌شود اما باز هم نفس کشیدن دشوار است. فرصت زیادی برای استراحت نیست، یک تنفس کوتاه و دوباره بازگشت به گرمای شدید و رطوبت. نیروگاه‌ها در پیک تولید برق‌اند و زمانی برای خارج شدن از مدار نیست، حتی اگر فرصتی برای نفس کشیدن نباشد، واحد باید به مدار برگردد.»

به نوشته هم‌میهن، در میانه گرما و جایی که دمای هوا در شهرهای جنوبی به ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم رسیده، ۱۴۵ نیروگاه کشور کار را در شرایط ویژه ادامه می‌دهند و به اوج تولید برق رسیده‌اند و همه واحدها باید در مدار بمانند.

طبق این گزارش، یک خاموشی کوتاه‌مدت، بار کاری کارگران نیروگاه‌های دیگر را اضافه می‌کند و هر خرابی‌ای در واحدها، نیروها را در دمای ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد برای ساعت‌ها به کار می‌گیرد.

رضا خسروی و محمد مهدی امیری در نیروگاه رامین اهواز

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، روز شنبه ۳۰ تیر گفت:« پیش‌بینی می‌شود هم‌زمان با افزایش دما در دو هفته آینده میزان مصرف برق از عدد ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات عبور و حدنصاب جدیدی ثبت کند.

او افزود: «در صورتی که نتوانیم برق را تامین کنیم «مشترکان بدمصرف» در اولویت قطع برق قرار خواهند گرفت.»

هم‌میهن در گزارش خود درباره شرایط کار کارگران نیروگاه‌های تولید برق نوشت: «خرابی یکی از شاخه‌های کندانسور نیروگاه رامین اهواز و تعمیر در دمای ۷۰ درجه، ۳۶ ساعت کار در نیروگاه نکا برای تعمیر واحد سه بخار در همین تابستان یا نشت‌یابی واحد سه بخار نیروگاه بندرعباس در دمای ۷۰ درجه، رطوبت ۹۰ درصد و در کمتر از ۳۶ ساعت از زمان خروج اضطراری واحد؛ فهرستی طولانی که نام همه نیروگاه‌ها در آن قرار می‌گیرد.»

در این گزارش با تاکید بر اینکه شبکه برق کشور در پیک خود قرار دارد و نیروگاه‌ها در حالت تولید حداکثری فعالند، آمده که در حالت عادی و در فصل‌هایی غیر از تابستان، اگر اتفاقی برای هر واحدی از نیروگاه رخ دهد، واحد آسیب‌دیده برای چند روز از مدار خارج و خاموش می‌شود تا به شرایط و دمایی مشخص برسد، اما حالا فرصتی برای خاموش شدن واحدها نیست و در این شرایط برخی بخش‌ها ممکن است دمای‌شان به ۵۰۰ درجه هم برسد.

حسنعلی تقی‌زاده، رییس سندیکای تولیدکنندگان برق، روز ۲۸ تیر اعلام کرد که کشور با ۱۸ هزار مگاوات ناترازی برق مواجه است و اگر این مشکل طی پنج تا هفت سال آینده حل نشود، باید منتظر بحران‌های اجتماعی و اقتصادی جدی در ایران بود.

تقی‌زاده در گفت‌و‌گو با روزنامه «هم‌میهن» دلیل این ناترازی را سیاست‌های غلط وزارت نیرو اعلام کرد و گفت اگر این روند ادامه یابد، در ۱۰ سال آینده ناترازی به ۲۷ هزار مگاوات معادل «یک‌سوم برق مصرفی کشور» می‌رسد.

بازگشت از جهنم ۷۰ درجه

هم‌میهن در گزارش خود به شرایط نامطلوب نیروهایی تعمیرات نیروگاه که از دل «جهنم ۷۰ درجه‌ای» برمی‌گردند، پرداخت و تاکید کرد که کار در دما و رطوبت بالا، استرس زیادی به آن‌ها وارد می‌کند و به‌شدت تحت فشار قرار می‌گیرند و تا چند روز پس از بازگشت از کار در این «جهنم» شرایط عمومی خوبی ندارند.

روح‌الله شادی، سرپرست امور بهره‌برداری نیروگاه رامین اهواز که از ۲۰ سال پیش به‌صورت مداوم در همین نیروگاه کار کرده، می‌گوید نیروهایی در این نیروگاه در پنج شیفت کار می‌کنند و بارها در دمای ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد مجبور به تعمیر واحدهای مختلف شدند.

روایت پوست تن و آهن داغ

«تمام قطعات مربوط به توربین در دمای بالا کار می‌کنند، همه اتصالات داغ‌اند و در محفظه احتراق همه قطعات فلزی است و اگر قرار باشد قطعه‌ای تعویض شود، گاهی پیش آمده که دست نیروها در حین تعمیر لوله گاز متصل به نازل سوخت، به یک لوله داغ چسبیده و پوست دست بلند شده است.»

این بخشی از روایت هم‌میهن از شرایط نیروهای تعمیرات نیروگاه‌ها در ایران است.

هادی نیری، کارشناس ارشد فنی نیروگاه گازی ری و یکی از نیروهای حاضر در عملیات تعمیرات واحدها به هم‌میهن می‌گوید، در این شرایط حتی اگر خارج از روز کاری باشد هم پرسنل فراخوان می‌شوند و عملیات تعمیر انجام می‌شود.

هفته گذشته در یکی از گرم‌ترین هفته‌های تابستان، یکی از واحدهای ۲۵ مگاواتی این نیروگاه از مدار خارج شد و کارکنان آن سه روز متوالی و بدون وقفه کار کردند که واحد به مدار تولید برگردد.

به گفته کارکنان این نیروگاه‌ها، شرایط تابستان اجازه نمی‌‌دهد در این فصل واحدی متوقف شود و آن‌ها به ناچار در همان دمای بالای ۶۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد وارد اگزوز می‌شوند و کار تعمیرات را انجام می‌دهند.

در این شرایط خطر سوختگی و گرمازدگی بیشتر از همه جان پرسنل را تهدید می‌کند و در وضعیتی که واحدها در محیط باز قرار گرفته‌اند، کارکنان به ناچار برای هربار تعمیر ساعت‌ها زیر آفتاب کار می‌کنند.

سایت «عصر ایران» هم در گزارشی با عنوان «گرمای بالای ۶۰ درجه و تهدیدکننده حیات؛ از ایرانشهر و عسلویه تا دبی و ابوظبی» نوشت که مشاهدات هواشناسی از فرودگاه بین‌المللی خلیج فارس در عسلویه نشان می‌دهد که شاخص گرما در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه به عدد ۶۵ درجه سانتی‌گراد رسید.

پیش از این و به دنبال افزایش بی‌سابقه دما و مصرف برق در ایران، فعالیت‌ها در بخش‌های صنعتی کشور به صورت اضطراری تعطیل شد.

کمبود برق باعث شده تا روز ۲۱ تیرماه در ۱۵ استان کشور تعطیلی اعلام شود تا با کاهش مصرف دچار خاموشی سراسری نشوند.

اصفهان، البرز، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کرمان، لرستان، مرکزی و یزد استان‌هایی‌اند که ادارات در آن‌ها به دلیل کمبود برق تعطیل شد.

ناتوانی حکومت برای تامین برق در سال‌های گذشته، چندین بار صدها شهر و روستا را در تابستان در خاموشی فرو برده است.

کارشناسان، توقف سرمایه‌گذاری در صنعت برق، توسعه نیافتن نیروگاه‌ها و شبکه فرسوده را عامل اصلی ناترازی برق و کسری ۱۴ هزار مگاواتی آن دانسته‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها