نتانیاهو حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را پوچ خواند، حماس از آن استقبال کرد

جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۲۹

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز جمعه ۲۹ تیر حکم دیوان بین‌المللی دادگستری برای پایان دادن به اشغال مناطق فلسطینی را پوچ خواند و گفت که قوم یهود در سرزمین خود، از جمله در پایتخت ابدی خود اورشلیم، اشغالگر نیست.

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، پیشتر در روز جمعه، در حکمی تاریخی اما غیرالزام‌آور که بیشتر جنبه نمادین دارد، ساخت و توسعه شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری و شرق اورشلیم و الحاق و کنترل دائمی این مناطق فلسطینی به اسرائیل را غیرقانونی اعلام کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: هیچ حکمی نمی‌تواند این حقیقت تاریخی و حق قانونی اسرائیلی‌ها برای زندگی در «خانه اجدادی» خود را انکار کند.

در همین حال، حماس از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرده و خواستار خروج اسرائیل از مناطق فلسطینی شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری در حکم خود از اسرائیل خواست تا به اشغال مناطق فلسطینی و اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه فلسطینیان پایان دهد.

هیاتی متشکل از ۱۵ قاضی روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای گفت که اسرائیل با اجرای سیاست‌های الحاق سرزمین، تحمیل کنترل دائمی، و شهرک‌سازی از موقعیت خود به‌عنوان قدرت اشغالگر در کرانه باختری و شرق اورشلیم سوءاستفاده کرده است.

در این بیانیه گفته شده است که اسرائیل باید فورا به شهرک‌سازی در «سرزمین‌های اشغالی» پایان دهد و هر چه سریع‌تر از این مناطق خارج شود.

وزارت امور خارجه اسراییل در واکنشی سریع این نظر را «اساساً اشتباه» و یک جانبه خواند و آن را رد کرد. وزارت امور خارجه اسرائیل در عین حال تاکید کرد حل و فصل اختلافات تنها با مذاکره امکان‌پذیر است.

این در حالی است که جنگ در غزه در آستانه دهمین ماه است و به گفته مقام‌های بهداشتی تحت کنترل حماس، شمار کشته‌شدگان فلسطینی به مرز ۳۹ هزار نفر رسیده است.

اسرائیل کرانه باختری، شرق اورشلیم، و نوار غزه، را در جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷ (۱۳۴۶) تصرف کرد. فلسطینی‌ها به دنبال ایجاد کشور مستقلی، از جمله در این سه منطقه هستند.

اسرائیل کرانه باختری را سرزمینی مورد مناقشه می‌داند که آینده آن باید در مذاکرات تعیین شود، ولی در حال ایجاد شهرک و انتقال شهرک‌نشینان به این منطقه است.این کشور همچنین اورشلیم شرقی را ضمیمه خاک خود کرده است، اما این اقدام از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

اسرائیل در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) نواره غزه را به فلسطینی‌ها داد اما پس از به قدرت رسیدن حماس، این‌ منطقه را محاصره کرد.

اسرائیل در جلسات دیوان بین‌المللی دادگستری شرکت نکرد، اما بیانیه ای کتبی به این دیوان ارائه کرد که در آن گفته شده است صدور نظر مشورتی برای تلاش‌ها برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین مضر خواهد بود.

ایالات متحده از دادگاه خواسته بود که دستور خروج بی قید و شرط نیروهای اسرائیلی از سرزمین های فلسطینی را صادر نکند.

موضع ایالات متحده این بود که دادگاه نباید هیچ حکمی صادر کند که بتواند به مذاکرات برای راه حل دو کشوری در مورد اصل «زمین در برابر صلح» لطمه بزند.

دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین در حال بررسی شکایت آفریقای جنوبی است که اسرائیل را به نسل‌کشی در غزه متهم کرده است. اسرائیل این اتهام را به‌شدت رد کرده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

اقتصاد و بازار
۲۴ با فرداد فرحزاد
جهان‌نما
خبر

شنیداری

پادکست‌ها