واکنش نتانیاهو به نظر دیوان بین‌المللی دادگستری: مردم یهود اشغالگر نیستند

شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۳۰

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل با واکنش به اعلام نظر دیوان بین‌المللی دادگستری گفت مردم یهود در سرزمین‌های خود اشغالگر تلقی نمی‌شوند. دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه ۲۹ تیر در اعلام‌نظری غیرالزام آور خواستار خروج اسرائیل از کرانه باختری و بخش شرقی اورشلیم شد.

نتانیاهو با انتشار متنی کوتاه در شبکه ایکس نوشت: «مردم یهود در سرزمین خود، از جمله در پایتخت جاودانه ما، اورشلیم، و همچنین در یهودا و شومرون، سرزمین وطنی تاریخی ما» اشغالگر تلقی نمی‌شوند.


دیوان بین‌المللی دادگستری در اعلام نظر خود گفته است اسرائیل در کرانه باختری و بخش شرقی اورشلیم از قدرت خود به عنوان یک اشغالگر سواستفاده کرده است و تلاش کرده تا علاوه بر تملک اراضی فلسطینی، سیطره خود بر این مناطق را با ساختن شهرک‌های یهودی‌نشین گسترش دهد.

در بیانیه دیوان بین‌المللی دادگستری از گسترش سیاست شهرک‌سازی و توسعه اسکان یهودیان در مناطق اشغالی به شدت ابراز نگرانی شده و گفته شده اسرائیل از منابع طبیعی این مناطق برخلاف میثاق‌ها و تعهدات بین‌المللی به نفع خود بهره‌برداری کرده است.

در این بیانیه همچنین گفته شده تداوم حضور اسرائیل در این مناطق غیرقانونی است و باید هرچه سریع‌تر پایان یابد.

مناطق مورد بحث از سال ۱۹۶۷ میلادی (۱۳۴۶ شمسی) و به دنبال پیروزی اسرائیل بر ائتلافی از کشورهای عرب در جنگ شش روزه، تحت سیطره نظامی اسرائیل قرار گرفته‌است.

تشکیلات خودگردان فلسطین درخواست بررسی سیاست‌ها و عملکرد اسرائیل در این مناطق را در بهمن‌ماه سال گذشته به دبیرخانه دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه داده بود.

این اعلام نظر در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر نیز آفریقای جنوبی از این نهاد خواسته بود تا دستور توقف عملیات اسرائیل در رفح را صادر کند.

آفریقای جنوبی همچنین اسرائیل را به نقض کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد «نسل‌کشی» متهم کرده‌است.

اسرائیل اتهام مطرح شده از سوی آفریقای جنوبی مبنی بر نقض کنوانسیون نسل‌کشی را بی‌اساس خوانده و بدون ارائه شواهد گفته تهران به آفریقای جنوبی برای شکایت از اسرائیل رشوه داده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها