مصاحبه مطبوعاتی کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا در حاشیه نشست سران «جامعه سیاسی اروپا»، ۲۸ تیر، لندن

سرمایه‌گذاری ۸۴ میلیون پوندی بریتانیا در خاورمیانه و آفریقا با هدف کاهش مهاجرت

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۸

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد لندن قصد دارد برای مقابله با موج فزاینده مهاجرت، ۸۴ میلیون پوند دیگر به کشورهای خاورمیانه و آفریقا اختصاص دهد. این مبلغ قرار است در حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزش و امور بشردوستانه هزینه شود.

استارمر روز پنج‌شنبه ۲۸ تیر در حاشیه نشست سران «جامعه سیاسی اروپا» در لندن گفت این اقدام «بخشی حیاتی» از تلاش‎‌های بریتانیا برای کنترل «بحران مهاجرت» خواهد بود.

او افزود مشکلاتی که در کشورهای مهاجرفرست وجود دارد، تاثیرات خود را «در خیابان‌های ما» نمایان می‌کنند.

جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی به بریتانیا یکی از برنامه‌های اصلی اعلام شده دولت جدید بریتانیا است.

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا روز ۲۷ تیر در سخنرانی خود به مناسبت آغاز به کار پارلمان جدید خبر داد دولت استارمر با تصویب لایحه امنیت مرزی به سازمان‌های مجری قانون برای مبارزه با تروریسم اختیارات بیشتری می‌دهد.

هدف از این لایحه مقابله با باندهایی است که سالانه ده‌ها هزار مهاجر غیرقانونی را با قایق‌های کوچک به بریتانیا انتقال می‌دهند.

استارمر در ادامه سخنان خود در حاشیه نشست سران «جامعه سیاسی اروپا» گفت شاهد روند رو به رشدی از همکاری‌ها میان بریتانیا و شرکای اروپایی آن برای مدیریت بحران مهاجرت هستیم.

گروه‌های داوطلب در حال عزیمت به دریای مدیترانه برای نجات مهاجران غیرقانونی، اسپانیا، ۱۱ تیر

پررنگ‌تر شدن نقش بریتانیا در پلیس اروپا (موسوم به یوروپل)، توافق با کشورهای اسلواکی و اسلوونی برای همکاری‌های بیشتر، و تعهد کشورهای اروپایی به منظور افزایش تبادلات اطلاعاتی برای مقابله با باندهای قاچاق انسان از دیگر مواردی هستند که استارمر از آن‌ها به عنوان دستاوردهای نشست سران اروپا نام برد.

نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرد: «ما باندها را از بین می‌بریم، کسب و کار آن‌ها را در هم می‌شکنیم و مرزهای خود را ایمن خواهیم کرد.»

«جامعه سیاسی اروپا» یک مجمع بین‌دولتی است که با هدف بررسی آینده اروپا از منظر راهبردی و سیاسی در سال ۲۰۲۲ و پس از حمله روسیه به اوکراین تشکیل شد.

روسیه عملیات نظامی خود را علیه اوکراین روز پنجم اسفند ۱۴۰۰ کلید زد و از آن زمان تاکنون، درگیری‌های مرگبار میان دو کشور ادامه داشته است.

دولت پیشین بریتانیا به رهبری ریشی سوناک طرحی را در دستور کار داشت که بر اساس آن قرار بود مهاجرانی که به صورت غیرقانونی به این کشور می‌آمدند، پس از بازداشت در اسرع وقت به رواندا در شرق آفریقا منتقل شوند.

استارمر پس از پیروزی در انتخابات اخیر بریتانیا دستور لغو این طرح را صادر کرد.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا

استارمر روز پنج‌شنبه در مصاحبه با خبرنگاران با انتقاد مجدد از طرح سوناک برای انتقال مهاجران غیرقانونی به روندا گفت: «ما برای مقابله با بحران مهاجرت به دنبال را‌ه‌حل‌های عملی و در چارچوب قوانین بین‌المللی هستیم و پول مالیات‌دهندگان بریتانیایی را صرف ترفندهای تبلیغاتی نخواهیم کرد.»

استارمر، رهبر حزب کارگر و برنده انتخابات پارلمانی اخیر بریتانیا، روز ۱۵ تیر به عنوان پنجاه‌ و‌ هشتمین نخست‌وزیر این کشور معرفی شد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها