آغاز به کار پارلمان جدید بریتانیا در حضور چارلز سوم، پادشاه این کشور، لندن، ۲۷ تیر

پارلمان جدید بریتانیا با سخنرانی چارلز سوم و اعلام برنامه‌های دولت کار خود را آغاز کرد

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۷

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا روز چهارشنبه ۲۷ تیر در سخنرانی خود به مناسبت آغاز به کار پارلمان جدید، برنامه‌های دولت کنونی این کشور را تشریح کرد. حزب کارگر در انتخابات سراسری بریتانیا به حضور ۱۴ ساله حزب محافظه‌کار در قدرت پایان داد.

متن سخنرانی پادشاه در نخستین روز کاری پارلمان را وزیران دولت مستقر تهیه می‌کنند.

کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر و برنده انتخابات پارلمانی اخیر بریتانیا، روز ۱۵ تیر به عنوان پنجاه‌ و‌هشتمین نخست‌وزیر این کشور معرفی شد.

از مجموع ۶۵۰ کرسی پارلمان، حزب کارگر ۴۱۲ کرسی، حزب محافظه کار ۱۲۱ کرسی، حزب لیبرال دموکرات ۷۱ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۹ کرسی، حزب سبزها هفت کرسی و مابقی احزاب مجموعا ۲۹ کرسی را به خود اختصاص دادند.

بر اساس سخنرانی چارلز سوم، دولت جدید بریتانیا می‌کوشد سیاست‌های جدیدی را در این کشور پیش ببرد.

اصلاحات زیرساختی

یکی از اهداف «لایحه برنامه‌ریزی و زیرساخت» دولت بریتانیا، افزایش آمار سالانه خانه‌های ساخته شده در این کشور است.

دولت جدید همچنین قصد دارد با سرعت بخشیدن به روند صدور مجوزهای لازم، فرآیند تصویب پروژه‌های زیرساختی کلیدی را تسهیل کند.

حقوق کارگران

دولت از طریق «لایحه حقوق استخدامی» به دنبال دفاع از حقوق کارگران خواهد بود. تضمین حداقل حقوق کارگران، جلوگیری از دور زدن قانون به دست کارفرمایان، ارائه مرخصی به والدین کودکان، پرداخت دستمزد به کارگران بیمار و منع اخراج ناعادلانه از مواردی هستند که در این لایحه دیده می‌شوند.

این لایحه همچنین اخراج زنی را که شش ماه پس از بازگشت به کار صاحب فرزند شده است، غیرقانونی می‌کند و این امر تنها در شرایط خاص امکان‌پذیر خواهد بود.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا

مهاجرت غیرقانونی

دولت بریتانیا قصد دارد با تصویب لایحه امنیت مرزی، به سازمان‌های مجری قانون برای مبارزه با تروریسم اختیارات بیشتری دهد. هدف از این لایحه مقابله با باندهایی است که سالانه ده‌ها هزار مهاجر غیرقانونی را با قایق‌های کوچک به بریتانیا انتقال می‌دهند.

بر اساس این لایحه، افسران مرزی بریتانیا اختیارات بیشتری برای توقف و جست‌وجوی موارد مشکوک خواهند داشت. دولت استارمر پیش‌تر طرح دولت محافظه‌کار را برای انتقال مهاجران غیرقانونی به رواندا رد کرده بود.

نظارت بر بودجه

بنا بر «لایحه مسئولیت بودجه»، هر دولتی که تغییرات قابل توجهی در مالیات و مخارج ایجاد کند، از سوی «دفتر مسئولیت بودجه» تحت نظارت قرار خواهد گرفت.

تفویض اختیارات

در چارچوب «لایحه تفویض اختیارات»، شهرداران و دیگر مسئولان محلی درباره تصمیمات اقتصادی، از جمله در ارتباط با حمل و نقل و اشتغال، قدرت بیشتری خواهند داشت.

ممنوعیت «تبدیل‌درمانی»

دولت بریتانیا قصد دارد «تبدیل‌درمانی» را ممنوع اعلام کند. این روش به اصطلاح درمانی هم‌جنس‎گرایان، دوجنس‌گرایان، و افراد تراجنسیتی را هدف قرار می‌دهد و به دنبال تغییر گرایش جنسی یا هویت جنسیتی آن‌ها است.

اصلاح نظام رای دهی در مجلس لردها

مجلس اعیان بریتانیا، موسوم به مجلس لُردها، بیش از ۸۰۰ عضو دارد که از این تعداد ۹۲ نفر به صورت موروثی به عضویت این مجلس در می‌آیند.

دولت بریتانیا قصد دارد حق رای این افراد را حذف کند.

سایر طرح‌ها

مقابله با افزایش غیرمنطقی اجاره‌خانه‌ها، حمایت از انرژی سبز، بازگرداندن امتیازات راه‌آهن به دولت پس از منقضی شدن قراردادهای خصوصی، تقویت امنیت سایبری و کاهش مصرف سیگار از دیگر اهداف دولت جدید بریتانیا به شمار می‌روند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
تیتر اول با نیوشا صارمی
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها