با کشف یک غار در ماه، امید به خانه‌سازی برای فضانوردان افزایش یافت

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۶

دانشمندان وجود یک غار بزرگ در ماه را تایید کردند. آنها امیدوارند بیش از ۲۰۰ غار مشابه روی ماه در آینده به محلی برای استقرار فضانوردان در این کره تبدیل شوند.

در روز دوشنبه ۲۵ تیر، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی محققان ایتالیایی از دانشگاه ترنتو (Trento) خبر داد که شواهدی از وجود یک غار بزرگ در ماه را کشف کرده‌است.

به گفته این تیم، دسترسی به این غار از طریق یکی از عمیق‌ترین گودال‌های شناخته‌شده در ماه به راحتی ممکن است.

مشخصات گودال

شواهد نشان می‌دهد که عمق این گودال بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ متر، طول آن ۳۰ تا ۸۰ متر و عرض آن ۴۵ متر است.

دانشمندان با تحلیل اندازه‌گیری‌های راداری مدارگرد شناسایی ماه و مقایسه نتایج آن با لوله‌های گدازه‌ای در زمین به این نتیجه رسیده‌اند.

لوله‌های گدازه‌ای

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که این گودال از عملکرد یک «لوله گدازه‌ای» به وجود آمده است.

لوله‌های گدازه‌ای (Lava tubes) به تونل‌های افقی گفته می‌شود که به دلیل عبور جریان‌های گذاره‌های آتشفشانی و سرد و سخت شدن سطح آنها شکل می‌گیرند.

طول این لوله‌ها می‌تواند به چند کیلومتر هم برسد و در برخی موارد به‌هم متصل شده و سیستم‌های زیرزمینی بزرگ‌تری را شکل می‌دهند.

چنین گودال‌هایی، به خصوص در محیط‌های فضایی مانند ماه، برای مطالعات کیهان‌شناسی و فضانوردی اهمیت دارند.

محل غار کجاست؟

این غار در منطقه «دریای آرامش» واقع شده است که یک لکه تیره و صاف بر روی سطح ماه است که به دلیل جریان گدازه و تجمع آن در سطح ماه شکل گرفته است.

برخی از مهم‌ترین ماموریت‌های فضایی از جمله ماموریت آپولو ۱۱ نیز در منطقه دریای آرامش انجام شده است.

فاصله غار کشف شده تا جایی که نیل آرمسترانگ و باز آلدرین، دو فضانورد آمریکایی در ۵۵ سال پیش بر روی ماه فرود آمدند، تنها ۴۰۰ کیلومتر است.

اهمیت کشف غارهای ماه

ساخت سکونت‌گاه‌ها بر روی ماه کاری وقت‌گیر و چالش‌برانگیز است. این گودال‌ها حتی با در نظر گرفتن نیاز به تقویت دیواره‌های غار برای جلوگیری از فروپاشی، می‌توانند پناهگاه‌هایی طبیعی برای فضانوردان باشند و از آنها در برابر اشعه‌های کیهانی، تابش‌های خورشیدی و برخورد شهاب‌سنگ‌ها محافظت کنند.

مزایای علمی غارهای ماه

سنگ‌ها و سایر مواد موجود در این غارها، تحت شرایط سخت سطح ماه تغییر نکرده‌اند و می‌توانند به دانشمندان کمک کنند تا فعالیت‌های آتشفشانی ماه را درک کنند و بفهمند که ماه چگونه تکامل یافته است.

این کشف می‌تواند در آینده نقش مهمی در کاوش‌های فضایی و سکونت در ماه ایفا کند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها