بوئینگ با وزارت دادگستری آمریکا برای محاکمه نشدن به توافق رسید

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۸

شرکت آمریکایی بوئینگ با وزارت دادگستری ایالات متحده برای اجتناب از محاکمه در پرونده‌های مرتبط با سقوط دو هواپیمای مکس-۷۳۷ ساخت این شرکت در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ که ۳۴۶ کشته بر جای گذاشت، به توافق رسید.

بوئینگ روز دوشنبه ۱۸ تیر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به توافق اصولی بر سر شرایط یک قطعنامه با وزارت دادگستری دست یافته‌ایم.»

این موافقت‌نامه که بوئینگ در آن به تقصیر خود اعتراف کرده، زمانی حاصل شد که دادستان‌ها به این نتیجه رسیدند که این شرکت هوافضای آمریکا، توافق قبلی خود را در مورد فجایع مربوط به هواپیماهای بوئینگ مکس-۳۷۳ خطوط هوایی در اندونزی و اتیوپی، زیر پا گذاشته است.

توافق موسوم «تعویق تعقیب قضایی» که مربوط به ژانویه سال ۲۰۲۱ است، بوئینگ را ملزم به بهبود برنامه‌های خود پس از این دو فاجعه هوایی کرده بود.

ژانویه گذشته، زمانی که هواپیمای مکس-۷۳۷ خطوط هوایی آلاسکا پس از جدا شدن درِ خروج اضطراری در سمت چپ در وسط پرواز مجبور به فرود اضطراری شد، بوئینگ دوباره در بحران فرو رفت.

این شرکت بزرگ آمریکایی هفته گذشته پیشنهادی از وزارت دادگستری دریافت کرد که متعهد شد حداکثر تا هفتم ژوییه به قاضی فدرال رید اوکانر، مسئول این پرونده در دادگاهی در تگزاس در جنوب آمریکا مراجعه کند.

اسنادی که روز یک‌شنبه در این دادگاه ثبت شد نشان می‌دهد این شرکت در اعتراف به جرم، با پذیرش تقصیر خود به عنوان «توطئه برای فریب دادن ایالات متحده» در تایید هواپیمای مکس-۷۳۷ موافقت کرده است.

رابرت ای. یکی از وکلای خانواده‌های قربانیان این دو فاجعه در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد این خانواده‌ها گفته‌اند از این توافق «بسیار ناامید» هستند و از دادگاه خواسته‌اند تا در جلسه آتی، این توافق را رد کند.

در این بیانیه آمده که «این موافقت‌نامه، سخاوت‌مندانه و بر اساس مفروضات گمراه‌کننده و توهین‌آمیز» به دست آمده است.

در سال ۲۰۲۱، این شرکت ساخت هواپیما اعتراف کرد که در حین صدور گواهی‌نامه برای مکس-۷۳۷ که در دو حادثه مرگ‌بار دخیل بود، «مرتکب کلاه‌برداری» شده است.

همه این مدل هواپیمای بوئینگ پس از این حوادث به مدت ۲۰ ماه در ایالات متحده و سراسر جهان زمین‌گیر شدند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مکان‌های اتفاق
سیاست با مراد ویسی
خبرها
تیتر اول با نیوشا صارمی

شنیداری

پادکست‌ها