روسیه به بیمارستان کودکان در کی‌یف و نقاطی دیگر در اوکراین حمله کرد

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۸

روسیه روز دوشنبه ۱۸ تیر حمله گسترده‌ای را با بیش از ۴۰ موشک به شهرهای اوکراین انجام داد و از جمله به یک بیمارستان کودکان در کی‌یف حمله کرد. این حملات دست‌کم ۲۴ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، روز دوشنبه در تلگرام نوشت: «تروریست‌های روسیه بار دیگر به شدت با موشک به اوکراین حمله کردند؛ به شهرهای مختلف کی‌یف، دنیپرو، کریوی ریگ، اسلویانسک، کراماتورسک. با بیش از ۴۰ موشک از انواع مختلف. ساختمان‌های آپارتمانی، زیرساخت‌ها و بیمارستانی برای کودکان آسیب دیدند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمار تلفات این حملات در عمق خاک اوکراین در ظهر روز دوشنبه همچنان صعودی بوده است.

در شهر کریوی ریگ، در مرکز اوکراین، شهردار اعلام کرد حداقل ۱۰ نفر در حملات روسیه که به ویژه یک کارخانه را هدف قرار داد، کشته و ۴۱ نفر دیگر زخمی شدند.

در کی‌یف، دفتر دادستانی اوکراین از ۹ کشته و ۳۵ زخمی خبر داد و در دنیپرو، مقامات نظامی یک کشته و شش زخمی را شمارش کردند.

زلنسکی در شبکه اجتماعی ایکس با پخش ویدیویی از ساختمان آسیب‌دیده بیمارستان کودکان کی‌یف گفت: «یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های کودکان در اروپا در پایتخت اوکراین آسیب دید. مردم زیر آوار هستند و در حال حاضر تعداد دقیق قربانیان مشخص نیست.»

او افزود: «روسیه نمی‌تواند ادعا کند که نمی‌داند موشک‌هایش کجا می‌افتند و باید کاملا مسئول شناخته شود.»

رییس‌جمهوری اوکراین تاکید کرد: «این ساختمان مستقیما به وسیله موشک روسی مورد اصابت قرار گرفته نه با سقوط بقایای موشک روسی.»

سرویس‌های امنیتی اوکراین نیز اعلام کردند که یک موشک کروز روسیه به بیمارستان کودکان اوخمتدیت در کی‌یف اصابت کرد که منجر به کشته شدن حداقل دو پرستار و زخمی شدن هفت نفر از جمله دو کودک شد.

این حمله در آستانه نشست مهم ناتو در واشینگتن و چند ساعت قبل از ورود نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به مسکو روی داد.

کشورهای غربی و سازمان ملل متحد حملات روسیه به اوکراین را شدیدا محکوم کردند.

زلنسکی گفت: «خیلی مهم است که جهان ساکت ننشیند و همه ببینند روسیه چه می‌کند.»

دنیس شمیگال، نخست‌وزیر اوکراین، گفت که روس‌ها موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک و همچنین موشک‌های هوا به زمین کینژال شلیک کرده‌اند.

ارتش روسیه به طور منظم به عمق خاک اوکراین حمله می‌کند؛ از جمله با هدف قرار دادن زیرساخت‌ها مانند تاسیسات انرژی و کارخانه‌ها و کشتن غیرنظامیان در استراتژی‌ای که هدفش تضعیف روحیه اوکراین است.

اوکراین تنها تعداد محدودی سامانه و مهمات دفاع هوایی دارد و از متحدان غربی خود درخواست تسلیحات بیشتر کرده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها