نخست‌وزیر مجارستان چین را عنصر کلیدی برای صلح اوکراین معرفی کرد

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۸

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، دوشنبه ۱۸تیرماه، در سفری اعلام نشده به پکن با شی جین‌پینگ دیدار کرد و چین را به‌عنوان قدرتی کلیدی در مسیر صلح میان روسیه و اوکراین معرفی کرد.

اوربان که بر خلاف سایر رهبران اروپایی رابطه‌ای نزدیک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دارد، سفر اعلام‌نشده خود به پکن را «ماموریت صلح ۳» نامید.

سفر اوربان به پکن بعد از دیدار او از اوکراین و روسیه و در آغاز ریاست دوره‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا انجام شده است.

این اقدام ویکتور اوربان به نگرانی‌هایی در مورد ریاست دوره‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا دامن زده است.شماری از مقامات اتحادیه اروپا سفر اوربان به مسکو را تهدیدی برای موضع این اتحادیه در قبال جنگ اوکراین عنوان کرده‌اند.

از زمان حمله نظامی مسکو به ‌کی‌یف، چین اگرچه به هیچ یک از طرفین درگیر کمک نظامی نکرده اما به تحریم‌های گسترده اروپا و آمریکا علیه روسیه هم اعتنایی نکرده و به همکاری‌های اقتصادی با روسیه ادامه داده است.

اوربان د رجریان سفر خود به چین، با بیان اینکه نبرد اوکراین و روسیه در ماه‌های آینده وارد سطوح خشونت‌بار تری از آنچه تا کنون دیده شده است، خواهد شد بر تشدید تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس تاکید کرد.

سفر نخست وزیر مجارستان به پکن، یک روز پیش از برگزاری اجلاس ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، در آمریکا انجام شده است.

سه‌شنبه ۱۹ تیرماه، واشینگتن دی‌سی میزبان هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس ناتو است که مجارستان یکی از اعضای آن به‌شمار می‌رود.

موضوع جنگ روسیه علیه اوکراین و بررسی تحولات آن از محورهای مهم در دستور کار این اجلاس خواهد بود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها