آمریکا: انتخابات جمهوری اسلامی بر رویکرد واشینگتن درباره تهران تاثیر ندارد

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۷

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا درباره معرفی پزشکیان به عنوان رییس دولت تازه جمهوری اسلامی، به ایران‌اینترنشنال گفت: «همان‌طور که نامزدهای انتخابات گفته‌اند، سیاست جمهوری اسلامی را رهبر آن مشخص می‌کند و انتخابات تاثیر چشمگیری بر رویکرد واشینگتن درباره تهران نخواهد داشت.»

این سخنگوی وزارت خارجه این اظهارات را در پاسخ به پرسش ایران‌‌اینترنشنال درباره واکنش ایالات‌ متحده به اعلام رسمی پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران بیان کرد.

در پاسخ مکتوب وزارت خارجه آمریکا تاکید شده «انتخابات در ایران آزاد و منصفانه نبود و بخش چشمگیری از مردم ایران در آن شرکت نکردند و آمریکا انتظار ندارد که این انتخابات در رویکرد جمهوری اسلامی و احترام به حقوق بشر مردم ایران تغییری بنیادین ایجاد کند.»

دور اول انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران با مشارکت ۳۹.۹۲ درصدی به پایان رسید که پایین‌ترین میزان مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی بود. در دور دوم، آمار رسمی که بر درستی آن تردیدهایی جدی وارد شده است، نشان‌دهنده افزایش ۱۰ درصدی تعداد رای‌دهندگان است، اما همچنان بیش از ۵۰ درصد از واجدین شرایط، از شرکت در انتخابات خودداری کردند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به «نگرانی‌های آمریکا درباره عدم تغییر رفتار جمهوری اسلامی»، گفت با وجود این «ایالات متحده به دیپلماسی‌ای متعهد می‌ماند که هر زمانی منافع این کشور را پیش ببرد.»

پیش‌تر هم نبیله مصرالی، سخنگوی مسئول روابط خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا، ضمن تبریک پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما آماده‌ایم تا در راستای سیاست اتحادیه اروپا مبنی‌ بر تعامل انتقادی، با دولت جدید تعامل داشته باشیم.»

جواد ظریف هم با انتشار پیامی به زبان انگلیسی در شبکه اجتماعی ایکس درباره معرفی مسعود پزشکیان به عنوان رییس‌ جمهوری بعدی نوشت: «جهان باید با احترام متقابل، شرایط برابر و به رسمیت شناختن نقش ایران در جهان، به ما گوش فرا دهد و با ما وارد تعامل شود.»

به نوشته ظریف، با آمدن پزشکیان، جمهوری اسلامی برای «برخورد با چالش‌های خود، تقویت روابطش با کشورهای همسایه و تقویت نقش‌اش در نظم جهانی جدید، متحدتر، مصمم‌تر و آماده‌تر است.»

اما دولت اسرائیل در واکنش خود به نتیجه انتخابات، بر تحریم گسترده رای‌گیری از سوی مردم تمرکز کرد. یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل با اشاره به مشارکت پایین در انتخابات ایران، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مردم ایران از طریق انتخابات، پیام روشنی را درباره خواسته‌هایشان برای تغییر و مخالفت با رژیم آیت‌الله ارسال کردند.»

این مقام اسرائیلی با اشاره به «ضرورت تروریستی اعلام‌کردن سپاه پاسداران از سوی جامعه بین‌الملل»، تاکید کرد جامعه جهانی باید «خواستار لغو برنامه اتمی و قطع حمایت [حکومت] از سازمان‌های تروریستی شود. چون این تنها فرصت برای تحقق تغییر است.»

این درخواست‌ها در حالی مطرح شده که پزشکیان پیش‌تر در جریان کارزار انتخاباتی خود گفته بود که برنامه‌ای ندارد و سیاست‌های خامنه‌ای را اجرا خواهد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی، ظهر شنبه ۱۶ تیر پیامی برای پایان انتخابات ریاست‌ جمهوری منتشر و به مسعود پزشکیان توصیه کرد راه ابراهیم رئیسی را ادامه دهد. دفتر علی خامنه‌ای اعلام کرد مسعود پزشکیان و سعید جلیلی عصر روز شنبه به طور جداگانه با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده‌اند.

مسعود پزشکیان هم پس از دیدار با علی خامنه‌ای در سخنرانی پس از پیروزی خود که در محل دفن روح‌الله خمینی برگزار شد، گفت: «اول باید از خامنه‌ای تشکر کنم. قطعا اگر او نبود، تصور نمی‌کنم به این راحتی اسم من از صندوق‌ها درمی‌آمد.»

پزشکیان همچنین با اشاره به نام خمینی به عنوان «امام شهیدان»، گفت با او پیمان می‌بندد که راه او و راه شهیدان را همچنان ادامه دهد و اجازه ندهد که مسیر، از راه شهیدان و صادقان درستکار منحرف شود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
جهان‌نما
خبر
تیتر اول با نیوشا صارمی

شنیداری

پادکست‌ها