حماس: منتظر پاسخ اسرائیل در مورد پیشنهاد آتش‌بس در غزه هستیم

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۷

دو مقام حماس اعلام کردند که این گروه فلسطینی منتظر پاسخ اسرائیل در مورد پیشنهاد آتش‌بس در نوار غزه است. این پیشنهاد از سوی آمریکا برای پایان دادن به جنگ ۹ ماهه غزه مطرح شده است.

یکی از این دو مقام حماس که خواست نامش فاش نشود، روز یکشنبه به رویترز گفت که این گروه پاسخ خود را به میانجی‌ها واگذار کرده و منتظر شنیدن پاسخ اسرائیل است.

جو بایدن، رییس‌ جمهوری آمریکا این طرح سه‌مرحله‌ای را در پایان ماه مه ارائه کرد و میانجیگری قطری و مصری آن را با طرفین درگیر مطرح کردند.

هدف از این طرح، پایان دادن به جنگ و آزادی حدود ۱۲۰ گروگان اسرائیلی است که در دست حماس هستند.

بر اساس آمار رسمی اسرائیل، حماس در حمله هفتم اکتبر سال گذشته که بدترین حمله تاریخ اسرائیل نام گرفت، ۱۲۰۰ نفر را کشت و حدود ۲۵۰ نفر را گروگان گرفت.

تعدادی از گروگان‌ها در جریان آتش‌بس موقت یک هفته‌ای در ماه نوامبر آزاد شدند و تعداد دیگری را نیروهای اسرائیلی آزاد کردند.

از حدود ۱۲۰ گروگان اسرائیلی در دست نیروهای حماس، تعدادی نیز در خاک غزه جان باختند.

یکی دیگر از مقام‌های حماس با اطلاع از مذاکرات کنونی آتش‌بس، گفت که اسرائیل در حال مذاکره با قطری‌هاست.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، روز یکشنبه به رویترز گفت: «قطری‌ها درباره پاسخ حماس با اسرائیلی‌ها صحبت کرده‌اند و قول داده‌اند که پاسخ اسرائیل را ظرف چند روز بدهند.»

دولت اسرائیل هنوز هیچ اظهارنظری در مورد زمان مذاکرات خود نکرده است.

حماس که کنترل غزه را در دست دارد، درخواست اصلی خود مبنی بر اینکه اسرائیل قبل از امضای توافقنامه، ابتدا متعهد به آتش‌بس دائمی شود را کنار گذاشته است.

یک منبع حماس روز شنبه به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفت در عوض، این توافق اجازه می‌دهد که مذاکرات در این زمینه در طول مرحله اول شش‌هفته‌ای ادامه یابد.

یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌های صلح گفت این پیشنهاد می‌تواند منجر به توافقی اصولی در صورت پذیرش اسرائیل شود و به جنگ پایان دهد.

به گفته یک منبع آگاه، ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا هفته آینده برای مذاکره به قطر خواهد رفت.

به گفته مقامات بهداشتی غزه، درگیری کنونی که با حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل آغاز شد، جان بیش از ۳۸ هزار فلسطینی را گرفته است.

هم‌زمان با تلاش‌ها برای آتش‌بس، معترضان روز یکشنبه در سراسر اسرائیل به خیابان‌ها آمدند تا دولت را برای دستیابی به توافقی برای بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند، تحت فشار قرار دهند.

تظاهرکنندگان مانع عبور و مرور در تقاطع‌های اصلی در سراسر کشور شدند و برای مدت کوتاهی لاستیک‌ها را در بزرگراه اصلی تل آویو- اورشلیم به آتش کشیدند.

در همین حال، درگیری‌ها در سراسر غزه ادامه داشت.

مقامات حماس در غزه اعلام کردند که دست‌کم ۱۵ نفر در حملات اسرائیل در سراسر این منطقه در روز یکشنبه کشته شدند.

همچنین تانک‌های اسرائیلی در مناطق مرکزی و شمالی رفح پیشروی کردند و ارتش اسرائیل گفت که نیروهایش در شجاعیه، یکی از مناطق حومه شرقی شهر غزه، چندین مرد مسلح فلسطینی را کشتند و تعدادی اسلحه و مقداری مواد منفجره کشف کردند.

شاخه‌های مسلح حماس و جهاد اسلامی گفتند که نیروهایشان با راکت‌های ضد تانک و خمپاره‌ به نیروهای اسرائیلی در چندین نقطه در سراسر نوار غزه حمله کردند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما
زنده‌باد زندگی

شنیداری

پادکست‌ها