دیدار نخست‌وزیر مجارستان با رئیس‌جمهوری روسیه در کاخ کرملین

پوتین: شرط تحقق صلح با اوکراین واگذاری مناطق مورد اختلاف است

جمعه ۱۴۰۳/۰۴/۱۵

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه روز جمعه ۱۵ تیر، در دیدار با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان با تکرار ادعای مالکیت روسیه بر چهار منطقه اوکراین، تنها راه تحقق صلح را واگذاری این مناطق از سوی اوکراین عنوان کرد.

پوتین در حالی در دیدار با نخست‌وزیر مجارستان بر این ادعای خود تاکید کرد که پیشتر و در سپتامبر سال ۲۰۲۲ به طور رسمی سند انضمام دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به خاک روسیه را امضا کرده است.

دیدار نخست‌وزیر مجارستان با رئیس‌جمهوری روسیه که روز جمعه در کاخ کرملین انجام شد در حالی صورت می‌گیرد که مجارستان در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد.

ولادیمیر پوتین در دیدار روز جمعه خود اعلام آمادگی کرد که درباره جزییات «پیشنهاد صلح» برای پایان دادن به جنگ در اوکراین گفتگو کند.

این اظهارات پوتین و دیدار ویکتور اوربان پیش از برگزاری نشست ناتو و تنها چند روز بعد از تصدی مجارستان بر کرسی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا با واکنش تند و جدی بسیاری از رهبران اروپایی و اوکراین روبرو شد. او متهم شده است که پیشتر در این خصوص با آنها رایزنی نکرده است.

ویکتور اوربان روابط گرمی با پوتین دارد و در قبال حمله روسیه به اوکراین همواره مواضعی دوپهلو و در مواردی متمایل به مسکو داشته است.

سفر اوربان به روسیه آن‌طور که خود آن را «ماموریت صلح» در آغاز ریاست دوره‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا خوانده، به نگرانی‌هایی در مورد ریاست دوره‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا دامن زده است.

یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفته است: «این اقدام به‌روشنی نشان داد که چرا بسیاری از کشورهای اروپایی نسبت به انتخاب مجارستان بدبین بودند.»

رئیس‌جمهوری لیتوانی و نخست‌وزیر استونی هردو با انتقاد شدید از ویکتور اوربان مدعی شده‌اند که این اقدام او اهمیت و اعتبار ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را زیر سوال برده است.

وزیر امور خارجه مجارستان، پیتر زیهارتو اما با رد این انتقادها با اشاره به وجود بن‌بست در حل مناقشه اوکراین گفت که مجارستان از این فرصت برای گفتگو استفاده کرده و به دنبال راه‌حلی برای گشایش این انسداد است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها