دادگاه ویژه روحانیت، مولوی عبدالاحد پارسا را از امامت جمعه عزل کرد

شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۶

مولوی عبدالاحد پارسا، روحانی اهل سنت و مدیر مدرسه دینی روستای طاغان در استان خراسان جنوبی با حکم غیابی دادگاه ویژه روحانیت از امامت جمعه عزل و از سخنرانی در این استان منع شد. او پس از جمعه خونین زاهدان در مهر ۱۴۰۱ بارها بابت حمایت از مواضع مولوی عبدالحمید بازجویی و تهدید شده بود.

رسانه حال‌وش که خبرهای استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، در گزارشی به نقل از منابع خود نوشت دستگاه‌های امنیتی مردم روستای طاغان را تهدید کرده‌اند در صورت اعتراض به حکم صادره و حمایت از مولوی پارسا، از خدمات دولتی و تخصیص بودجه‌های عمرانی به دهیاری روستا محروم خواهند ماند و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

مولوی پارسا پیش از این در پی حمایت از مواضع مولوی عبدالحمید و خانواده‌های دادخواه جمعه خونین زاهدان چندین بار از سوی نهادهای امنیتی احضار و بازجویی و تهدید شده بود که باید از مواضعش عقب‌نشینی کند.

سایت حال‌وش مرداد ماه ۱۴۰۲ در گزارشی خبر داد مولوی پارسا به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مدت یک هفته بازجویی شده است.

به نوشته این سایت حقوق بشری او به دلیل صحبت‌هایش در خطبه‌های نماز جمعه روستای طاغان که از سیاست‌های حکومت و توهین امام جمعه زابل به مردم زاهدان انتقاد و از مواضع عبدالحمید اسماعیل‌زهی حمایت کرد، بازداشت شد.

از هشتم مهر سال ۱۴۰۱ و پس از وقایع جمعه خونین زاهدان و حمایت مولوی عبدالحمید از خانواده‌های دادخواه، دستگاه‌های امنیتی همواره تلاش کرده‌اند با احضار، تهدید و بازداشت روحانیون اهل سنت و شهروندان معترض، فشارهای خود را به مجموعه مسجد مکی، محل اقامه نماز جمعه اهل سنت زاهدان و دیگر شهروندان اهل سنت افزایش دهند.

در جریان جمعه خونین زاهدان، ماموران نظامی و امنیتی با گلوله‌های جنگی به سمت شهروندان و نمازگزاران شلیک کردند و بیش از ۱۰۰ نفر را کشته و ده‌ها تن دیگر را نابینا، قطع نخاع و مجروح کردند.

روز ۲۵ خرداد، مولوی عبدالحمید در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه خود گفت تعدادی از طلبه‌های اهل سنت کشورهای همسایه که در زاهدان مشغول تحصیل بودند، بازداشت و اخراج شدند.

او تاکید کرد نهادهای امنیتی و قضایی از این طلبه‌ها تعهد گرفته‌اند که دیگر به ایران بازنگردند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
هراس از پیکرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها