گزارش تجارت خارجی ایران: واردات و صادرات قطعات پهپاد ادامه دارد

جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۲۵

گمرک جمهوری اسلامی آمار واردات و صادرات دو ماه اول سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. با وجود هشدار وزارت خزانه‌داری آمریکا، گزارش گمرک نشان می‌دهد قطعات ساخت پهپاد از مبدا آمریکا به ایران صادر شده است.

واردات و صادرات قطعات پهپاد

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، خرداد ماه سال ۱۴۰۱ پس از استفاده گسترده پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین، راهنمایی منتشر کرد که در آن نسبت به صادرات «اجزا و قطعات موتو‌رهای وسايط نقليه هوایی» با کد تعرفه ۸۴۰۷۱۰ هشدار داده شد.

گزارش گمرک جمهوری اسلامی نشان می‌دهد در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳، حدود ۱۰ میلیون دلار از کالایی با این کد تعرفه، به ترتیب از چین، هنگ‌کنگ، تایلند، آلمان، امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا، قطر و عمان به ایران صادر شده است.

حدود چهار میلیون دلار از همین کالا نیز از گمرک فرودگاه خمینی به ونزوئلا صادر شده است.

فرزین ندیمی، پژوهشگر ارشد انستیتو واشینگتن، آذر ۱۴۰۱ در مقاله‌ای در سایت این انستیتو نوشت جمهوری اسلامی و ونزوئلا از ابتدای دهه ۲۰۰۰ میلادی همکاری خود را در زمینه هواپیماهای‌ بدون سرنشین آغاز کردند و این همکاری تا آنجا پیش رفت که در سال ۲۰۱۲، جمهوری اسلامی برای ونزوئلا خط تولید پهپاد تاسیس کرد.

پیشتر اسناد هک شده یک شرکت ظاهرا خصوصی به نام تندر صحرا نشان داده بود جمهوری اسلامی از طریق این شرکت که یکی از اعضای هیات مدیره آن از امرای ارتش است، در ازای دریافت طلا، پهپاد به روسیه صادر کرده است.

افزایش واردات قطعات خودرو از چین

گزارش تجارت خارجی دو ماه اول سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد در این مدت حدود ۳۲۲ میلیون دلار قطعات مونتاژ خودروی سواری از چین به کشور وارد شده است که نسبت به ۲۷۳ میلیون واردات همین محصولات در دو ماه اول سال گذشته، افزایش ۱۸ درصدی داشته است.

علاوه بر این در دو ماه اول امسال شش میلیون خودروی سواری برقی هم از چین به ایران وارد شده است.

نزدیک به ۳۲ میلیون دلار قطعات مونتاژ موتور سیکلت در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۳ از چین به ایران صادر شده است.

در این مدت حدود ۱۷۶ میلیون دلار انواع لوازم یدکی خودرو نیز از چین به کشور وارد شده است.

گزارش گمرک جمهوری اسلامی نشان می‌دهد واردات کشور در این مدت مجموعا ۹ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار بوده و در مقابل هشت میلیارد و ۲۲ میلیون دلار کالا در فروردین و اردیبهشت امسال صادر شده است.

واردات ایران در این مدت ۹/۱۹ و صادرات کشور ۳/۷ درصد نسبت به دو ماه اول سال ۱۴۰۲ افزایش داشته است.

پنج کشور اول واردات

امارات متحده عربی با دو میلیارد و ۷۴۱ میلیون دلار حدود ۳۰ درصد از کل واردات ایران در دو ماه اول سال ۱۴۰۳ را به خود اختصاص داده است.

در رتبه دوم چین با دو میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلار نزدیک به ۲۹ درصد واردات دو ماه اول امسال را به خود اختصاص داده است.

این دو کشور روی هم رفته حدود ۶۰ درصد واردات کل ایران را در فروردین و اردیبهشت به خود اختصاص دادند.

ترکیه با یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار، حدود ۱۲ درصد، آلمان با ۳۲۸ میلیون دلار، حدود چهار درصد و هند با ۲۴۹ میلیون دلار، حدود سه درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

سایر کشورهای جهان روی هم حدود ۲۳ درصد از بازار واردات ایران در دو ماه نخست سال ۱۴۰۳ را به خود اختصاص دادند.

پنج کشور اول صادرات

حدود ۲۷ درصد صادرات کشور در دو ماه نخست امسال به چین با دو میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار اختصاص داشته است.

عراق دومین مقصد صادرات ایران در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ بوده است. طی این مدت ایران یک میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار صادرات به عراق داشته است. این کشور حدود ۲۰ درصد از مجموع صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.

در دو ماه اول امسال، یک میلیارد و ۸۰ میلیون دلار کالا به امارات، ۷۲۹ میلیون دلار به ترکیه و در نهایت ۳۸۳ میلیون دلار به پاکستان صادر شده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
هراس از پیکرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها