بررسی کمک مالی به اوکراین و هوش مصنوعی اخلاقی در اجلاس جی-۷

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۴

با شروع نشست و مذاکرات سران کشورهای عضو گروه هفت، چند دیپلمات خبر دادند که کشورهای عضو گروه هفت کشور صنعتی جهان موافقت کرده‌اند از سود دارایی‌های مسدود شده روسیه برای تامین مالی یک وام ۵۰ میلیارد دلاری به اوکراین استفاده کنند.

پیش از آغاز این اجلاس، ایده وام حدود ۵۰ میلیارد یورویی از سود ۳۰۰ میلیارد یورو دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین مطرح شده بود.

پنج‌شنبه ۲۴ خرداد، کشورهای گروه موسوم به جی-هفت نشست سه روزه خود را در شهر بریندیزی در استان پولیا در جنوب شرقی ایتالیا آغاز کردند.

گروه هفت (G7) سازمانی بین‌دولتی متشکل از آلمان، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و کانادا، به اضافه اتحادیه اروپا (به عنوان عضو غیرشماری) است.

جلب حمایت بیشتر از دفاع اوکراین در برابر تهاجم روسیه محور اصلی این اجلاس است و انتظار می‌رود جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او، روز پنج‌شنبه کنفرانس خبری مشترکی برگزار کنند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، بایدن قرار است توافق‌نامه امنیتی ۱۰ ساله‌ای با زلنسکی امضا کند. این توافق با انتخاب احتمالی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایالات متحده که آشکارا از خروج این کشور از ناتو صحبت کرده، می‌تواند معلق شود و مساله را به چالشی برای دیگر رهبران گروه هفت تبدیل کند.

به گفته جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، موفقیت نشست جی-هفت به «پیشرفت محسوس» در طیفی از موضوعات همچون تجارت با چین و جنگ در غزه وابسته است.

دستور کار دیگر روز پنج‌شنبه جی-هفت، نشست‌هایی درباره خاورمیانه، جنگ اسرائیل و حماس و آتش‌بس در غزه است.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، بار دیگر در رسانه‌های اجتماعی تاکید کرد مکان نشست ۲۰۲۴ سران گروه هفت «انتخابی هدف‌دار» بوده است.

ملونی گفت انتخاب منطقه پولیا در جنوب ایتالیا این پیام را منتقل می‌کند که گروه هفت می‌خواهد با میزبانی ایتالیا، گفت‌وگوی خود را با کشورهای جنوب جهانی (کمتر توسعه‌یافته و در حال توسعه) تقویت کند.

او تاکید کرد: «این سرزمین از نظر تاریخی پلی است بین شرق و غرب و جایی برای گفت‌وگو در مرکز مدیترانه؛ آبراهه‌ای که به عنوان واسطه همه‌ آب‌های جهان، اقیانوس اطلس، اقیانوس هند و اقیانوس آرام را به هم متصل می‌کند.»

هم‌زمان با این اجلاس، وضعیت سیاسی رهبران برخی کشورهای شرکت کننده در آن متزلزل است.

بایدن باید در ماه نوامبر با ترامپ مبارزه کند و احزاب امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز به تازگی در مقابل رقیبان راست افراطی خود در انتخابات پارلمان اروپا شکست خورده‌اند.

در نشست گروه هفت، هوش مصنوعی نیز یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی است.

پاپ فرانسیس روز جمعه در این اجلاس شرکت خواهد کرد تا درباره نیاز به «هوش مصنوعی اخلاقی» و تلاش‌های لازم برای برقراری صلح صحبت کند.

او اولین پاپی خواهد بود که در نشست سران کشورهای جی-هفت شرکت می‌کند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها