حزب‌الله لبنان: به ۹ موضع ارتش اسرائیل حمله کردیم

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۴

واکنش حزب‌الله لبنان، از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به کشته شدن یکی از فرماندهانش ادامه دارد. این گروه اعلام کرد روز پنج‌شنبه ۲۴ خرداد به ۹ موضع ارتش اسرائیل حمله کرده است.

در بیانیه حزب‌الله که روز پنج‌شنبه منتشر شد، آمده است نیروهای این گروه در حمله‌های موشکی و پهپادی، شش پادگان و پایگاه نظامی اسرائیل را هدف قرار دادند و هم‌زمان «اسکادران‌های پهپادهای مملو از مواد منفجره» را بر فراز سه پایگاه دیگر اسرائیل به پرواز درآوردند.

این گروه افزود این حملات «بخشی از پاسخ» به کشته شدن طالب عبدالله بوده است.

حزب‌الله روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد کشته شدن یکی از ارشدترین فرماندهان خود به نام طالب عبدالله معروف به ابوطالب را در جریان حمله اسرائیل به روستای جویا در جنوب لبنان تایید کرد.

پیش‌تر خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع امنیتی از کشته شدن او و سه عضو مسلح دیگر حزب‌الله خبر داده بود.

به گفته یکی از این منابع، ابوطالب ارشدترین عضو گروه حزب‌الله است که در هشت ماه درگیری اسرائیل و حزب‌الله لبنان کشته شده است.

منابع دیگر امنیتی، ابوطالب را فرمانده حزب‌الله در منطقه مرکزی نوار مرزی جنوبی لبنان معرفی کردند.

به گفته این منابع، ابوطالب فرمانده ارشد وسام طویل بود.

وسام طویل، یکی دیگر از فرماندهان بلندپایه حزب‌الله، در حمله دیگر اسرائیل در ماه ژانویه کشته شد.

اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد با قدرت به «هر گونه تجاوز حزب‌الله» پاسخ خواهد داد.

هم‌زمان رهبران گروه هفت در پیش‌نویس بیانیه‌ای که به دست خبرگزاری رویترز رسیده، نسبت به وضعیت مرز اسرائیل و لبنان ابراز نگرانی کردند.

این بیانیه می‌گوید رهبران غربی «بر تعهد تزلزل‌ناپذیر خود به راه‌حل دو کشوری برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به منظور زندگی صلح‌‌آمیز در کنار هم» تاکید کردند.

ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه شهر رفح در جنوب نوار غزه را گلوله‌باران کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای اسرائیلی با آتش توپخانه سنگین و حملات هوایی چندین بخش نوار غزه، به ویژه شهر رفح در مرز با مصر را هدف قرار دادند.

این در شرایطی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در روزهای اخیر در سفر به خاورمیانه بر ضرورت دست‌یابی به آتش‌بس در غزه تاکید کرد.

پس از بیش از هشت ماه جنگ، ایالات متحده در تلاش است تا بر اساس طرحی که جو بایدن، رییس‌جمهوری این کشور اعلام کرده، توافقی برای آتش‌بس به دست آورد.

حماس پاسخ اولیه خود به این طرح را به کشورهای میانجی ارسال کرده اما اسرائیل هنوز موضع خود را رسما اعلام نکرده است.

دو منبع امنیتی مصر به خبرگزاری رویترز گفتند حماس خواهان ضمانت‌های کتبی واشینگتن برای آتش‌بس دائمی و خروج نیروهای اسرائیل از نوار غزه است تا طرح آتش‌بس مورد حمایت آمریکا را امضا کند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها