حضور بنی‌ گانتس در تظاهرات ضد‌جنگ در تل‌آویو و در میان تجمع خانواده گروگان‌ها

بنی‌ گانتس از کابینه جنگ اسرائیل استعفا می‌کند

جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۱۸

با پایان یافتن مهلت تعیین شده از سوی بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل، احتمال می‌رود او روز شنبه ۱۹ خرداد استعفای خود از کابینه نتانیاهو را تسلیم نخست‌وزیری این کشور کند.

بنی گانتس و گادی آیزنکوت، دو عضو شورای جنگ اسرائیل حدود سه هفته پیش با تهدید به استعفا، به بنیامین نتانیاهو تا هشتم ماه ژوئن (۱۹خردادماه) مهلت داده بودند تا طرحی پیشنهادی درباره نحوه اداره غزه بعد از پایان جنگ را تصویب کند.

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که مقامات آمریکایی در روزهای گذشته ضمن تماس با گانتس کوشیدند با توجه به مذاکراتی که در حال حاضر برای دستیابی به یک توافق جدید در جریان است، مانع خروج او از کابینه جنگ شده یا دست‌کم این استعفا را به تعویق بیاندازند.

این در حالی است که سی‌ان‌ان پیش‌تر به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا گزارش کرده بود که نتانیاهو از هر ابزار و وسیله‌ای بهره جسته تا از زیر بار این طرح طفره برود.

طرح پیشنهادی گانتس شامل چندین عنصر کلیدی آزادی گروگان‌ها اسرائیل از غزه، تضعیف تسلط حماس، نظامی‌زدایی از غزه، ایجاد ائتلاف اروپایی-عربی برای مدیریت منطقه و تضمین بازگشت ایمن شهروندان ساکنان شمال اسرائيل به سکونت‌گاه‌هایشان بوده است.

به رغم تلاش واشینگتن برای منصرف کردن گانتس از استعفا، منابع رسانه‌ای اسرائیل گزارش کردند که او به اعضای دفتر خود دستور داده تا مقدمات یک کنفرانس مطبوعاتی برای اعلام استعفای رسمی در شامگاه شنبه را آماده کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بنیامین نتانیاهو ممکن است به گیدئون سعار پیشنهاد کرده است تا جایگزین گانتس در کابینه جنگ شود.

علاوه بر دولتمردان واشنگتن، خانواده‌ گروگان‌های اسراییلی هم از گانتس خواسته‌اند تا تا زمانی که یک توافق تبادل اسرا با حماس به انجام نرسد، استعفا ندهد.

تلاش‌ها برای منصرف کردن گانتس از استعفا در دقایق پایانی درحالی صورت می‌گیرد که رسانه‌ اسرائيلی کان گزارش کرده است نتانیاهو برای روز یکشنبه نشستی عمده در سطح وزرا برنامه‌ریزی کرده است. به نظر می‌رسد که این نشست با هدف حفظ کابینه نتانیاهو انجام شود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مکان‌های اتفاق
سیاست با مراد ویسی
خبرها
تیتر اول با نیوشا صارمی

شنیداری

پادکست‌ها