جمهوری اسلامی درباره مکان‌های اعلام‌نشده هسته‌ای: تورقوزآباد انبار ضایعات است

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۵

نمایندگی جمهوری اسلامی در وین در واکنش به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد رفع نشدن ابهام‌ها درباره یافتن ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در تورقوزآباد، این گزارش را «بر اساس اطلاعات و شواهد غیر معتبر» خواند و نوشت که تورقوزآباد یک «انبار ضایعات صنعتی» است.

هم‌زمان با برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، نمایندگی جمهوری اسلامی در دفتر سازمان ملل متحد در این شهر با انتشار بیانیه‌ای این ادعا را مطرح کرد که «ارزیابی آژانس بر اساس اطلاعات و شواهد معتبر نیست».

این بیانیه در پاسخ به سوالات آژانس درباره مکان‌های اعلام‌نشده جمهوری اسلامی که در آن‌ها اورانیوم غنی‌شده با منشاء انسانی یافته شده، اعلام کرد که تورقوزآباد یک انبار ضایعات صنعتی است که جابه‌جایی کانتینر در آن یک فعالیت معمول بوده است: «جابه‌جایی کانتینرها از یک مکان صنعتی به مکان دیگر که یک فعالیت معمول است نمی‌تواند دلیل محکمی برای هر ادعایی در نظر گرفته شود.»

اولین بار، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مهر ماه سال۱۳۹۷ طی سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، با نشان دادن نقشه‌ و عکس به محلی در تورقوزآباد کهریزک، در جنوب غربی تهران اشاره کرد.

او گفت ایران یک انبار مخفی مواد و تجهیزات هسته‌ای در این روستا دارد.

نتانیاهو در ادامه گفت: «اسرائیل درباره وجود این انبار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در واکنش به سخنان نخست وزیر اسرائیل گفتند محل مورد اشاره نتانیاهو در تورقوزآباد «فقط یک کارگاه ساده قالی‌شویی» است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سخنان نخست وزیر اسرائیل درباره انبار تورقوزآباد گفت: «این یک شو و نمایش جدید از سوی مقام‌های اسرائیل است که اگر چه ارزش پرداختن ندارد اما آن را شدیدا تکذیب و رد می‌کنیم.»

سخنگوی وقت وزارت امور خارجه همچنین گفت که «در عصر جدید، جهانیان به این نوع سخنان دروغ، نسنجیده و بی‌محتوا و شوهای دروغین تنها با صدای بلند خواهند خندید».

عباس عراقچی، معاون وقت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و عضو ارشد وقت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز در واکنشی طعنه‌آمیز گفت: «به نظر می‌‌رسد کسی باید نتانیاهو را سر کار گذاشته باشد.»

سه سال پیش، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری پیشین جمهوری اسلامی با اشاره به «عملیات سنگین اسرائیل در ایران» گفت: «باند فاسد امنیتی باید نقش خود را در ترور دانشمندان هسته‌ای و انفجارهای نطنز تشریح کند. اسناد سازمان فضایی را بردند، در تورقوزآباد آمدند و آن عملیات سنگین را انجام دادند و چند وانت اسناد را بردند.»

خبرگزاری رویترز به نقل از سه دیپلمات مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مقر این سازمان در وین، خبر داد محل مورد نظر در تورقوزآباد از سوی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی شده است.

دو دیپلمات که از نزدیک روند بازرسی از انبار تورقوزآباد را دنبال می‌کنند، یک‌شنبه ۱۷ شهریور به خبرگزاری رویترز گفتند: «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌های مورد آزمایش از انبار تورقوزآباد کهریزک، آثاری از اورانیوم یافته‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال بررسی منشا این اورانیوم بوده و از ایران در این باره توضیح خواسته است.»

پیش‌تر گزارش‌ها درباره جابه‌جایی مواد هسته‌ای با کانتینرها از این مکان نیز منتشر شده بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود به شورای حکام آژانس اعلام کرد هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسایل پادمانی با جمهوری اسلامی رخ نداده است و ایران توضیحات فنی معتبری درباره وجود ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در ورامین و تورقوزآباد ارائه نکرده است.

آژانس در سال‌های اخیر بارها خواستار توضیح درباره وجود ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در سایت‌های ورامین و تورقوزآباد شده بود.

۱۸ ماه از آخرین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی می‌گذرد.

با تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و اروپا از سوی شورای حکام آژانس، از جمهوری اسلامی خواسته شد درباره ابهام‌های موجود در ارتباط با سایت‌های مریوان، ورامین و تورقوزآباد فورا توضیح دهد.

اکنون نیز هم‌زمان با برگزاری نشست شورای حکام، گزارش شد بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند.

نمایندگی جمهوری اسلامی در وین بار دیگر این ادعای تهران را تکرار کرد که محتمل‌ترین دلیل وجود ذرات اورانیوم در تورقوزآباد «خرابکاری» است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر

شنیداری

پادکست‌ها